Zavítáte-li na svých cestách na Liberecko, doporučuji podívat se do německého městečka Herrnhut, známého u nás jako Ochranov. Z Liberce se za půl hodiny dostanete vlakem do pohraničního Hrádku nad Nisou a hned za ním leží město Zittau (Žitava). Odtud je dobré autobusové i vlakové spojení do Ochranova, jenž má výrazný vztah k našim dějinám, především k činnosti jednoty bratrské. Městečko leží jen asi 15 km na severozápad od Žitavy.
Na počátku 18. století, tedy v době, kdy v našich zemích bylo
povoleno jen katolické náboženství, rozhodla se emigrovat skupina tajných členů
jednoty bratrské na Fulnecku. Byli to prapotomci těch členů církve, kteří tu o sto
let dříve byli žáky J. A. Komenského. Organizátorem této akce se stal zcestovalý
tesař Christian David. V Horní Lužici, jež byla v té době už součástí Saska,
měl panství mladý, nábožensky tolerantní hrabě Nicolaus Ludwig von Zinzendorf und
Pottendorf. Davidovi se podařilo získat jeho souhlas s vybudováním obce, v níž by
obyvatelé mohli žít volně podle zásad své víry. Určené místo bylo lesnaté,
hodně bažinaté, nové osadníky, převážně německé národnosti, tu čekalo mnoho
práce. V červnu 1722 byl poražen první strom určený ke stavbě nové obce. Byla
nazvána Herrnhut, tj. Ochranov - tím je míněna obec "pod ochranou Páně".
Během pouhých dvou let už tu bylo kolem 600 obyvatel a stále přicházeli další
emigranti, z Moravy i z Čech. Žili zde svérázným způsobem na základě
uspořádání, v němž znovu ožily myšlenky charakteristické pro první členy
jednoty - žít jako bratři a sestry, jeden druhému pomáhat, navzájem si být rovni.
Většina obyvatel se věnovala různým řemeslům. Všichni svobodní muži společně
pracovali i bydlili v "domě bratří", svobodné ženy v "domě
sester". Teprve po uzavření manželství se osamostatňovali a za pomoci ostatních
občanů si stavěli vlastní rodinné domy. Chcete-li se důkladněji seznámit se
zásadami, podle nichž se Ochranovští spravovali, doporučuji přečíst si Vesnický
román od Karolíny Světlé - Antoš a Sylva, hlavní postavy románu, vyprávěji
Antošově matce o uspořádání života v této skutečně pozoruhodné obci. V ní i v
jejím okolí vás překvapí velký počet lipových stromořadí i ojediněle
rostoucích věkovitých lip, jejichž stáří se odhaduje na 250 let. Lípy, typické
pro naše země, nepochybně měly emigrantům připomínat jejich původní domov.
Když si rakouská vláda vymohla zákaz přijímání dalších
uprchlíků do Ochranova, byla r. 1742 založena podobně uspořádaná česká obec
Niesky a pro Lužické Srby, kteří se stali stoupenci nové víry, byla r. 1751
založena poblíž města Bautzen (Budyšín) obec Kleinwelka (Maly Wjelkow).
Co se hraběte Zinzendorfa týče, byl zpočátku luterán, ale noví
osadníci na něj tak zapůsobili, že si ze žitavské knihovny vypůjčil spisy J. A.
Komenského a církevní řád jednoty bratrské, aby podle nich pomáhal obnovit
náboženský život jednoty - sám se pak (i s rodinou) stal jejím členem a později i
duchovním vůdcem.
Podivuhodná je misionářská činnost těchto "moravských
bratří", zvláště uvážíme-li, že nešlo o speciálně vyškolené
pracovníky, ale ve většině případů o prosté občany, převážně řemeslníky.
Již r. 1732 odešli dva členové jednoty z Ochranova do karibské oblasti a brzy je
následovali další. Byl mezi nimi i Christian David, který působil v Grónsku. Roku
1740 se uvádí již kolem 40 míst v různých zemích, kam se dostali, kde křtili
místní pohany a křesťany získávali pro svou víru. Ochranov se stal hlavním
střediskem církve, jež je oficiálně nazývána Unitas fratrum, německy
Brüder-Unität. Obvykle jednou za šest let se tu konal synod "světové
jednoty".
V průběhu uplynulých 250 let prošlo více než 3500 ochranovských
mužů i žen jako misionáři celým světem a všude měli úspěch. Dnes se k církvi
hlásí kolem půl milionu věřících, převážně "barevných". Nejvíce je
jich v Tanzanii (kolem 200 000), mnoho v jižní Africe, ale setkáme se s nimi i na
ostrovech v Karibském moři, v Tibetu, Austrálii, mezi Eskymáky... Jen necelých 10 %
členů žije v Evropě, hlavně v Anglii a Holandsku. V Německu se k této církvi
hlásí v současné době sotva 3000 osob. Většina členů církve Unitas fratrum si
uvědomuje její vztah k Moravě, odkud zakladatelé Ochranova přišli a považuje ji za
zemi "zaslíbenou", kam by se alespoň jednou v životě chtěli podívat. V
zemích, kde se hovoří anglicky, je církev přímo pojmenována Moravian Church.
Mimořádný význam Ochranova tkví v tom, že tu došlo vlastně ke
vzkříšení jednoty bratrské. Jan Amos Komenský, obvykle nazývaný poslední biskup
jednoty, přece jen nepřestal doufat, že činnost církve bude jednou obnovena, a proto
se postaral, aby se zachovalo biskupské svěcení. To získal jeho zeť Petr Jablonský
(Figulus) a po něm syn Jablonského Daniel Arnošt - ten se dožil vzkříšení jednoty
v Ochranově. Prvním nositelem biskupského úřadu mezi Ochranovskými se stal David
Nitschmann, původem Moravan, a po něm hrabě Zinzendorf. Biskupské svěcení bylo
později přeneseno z Ochranova do Anglie a Ameriky a odtud se vrátilo po druhé
světové válce zpět do kolébky církve. Roku 1946 byl dvěma anglickými a jedním
americkým biskupem vysvěcen mladoboleslavský farář Václav Vančura prvním
"novodobým" biskupem jednoty v našich zemích.
Ochranov byl koncem druhé světové války takřka srovnán se zemí, ale
mnoho zničeného bylo už obnoveno. Dostanete-li se do středu městečka, jež má dnes
jen kolem 2000 obyvatel, zhlédnete tu nově vybudovanou modlitebnu, před níž je busta
hraběte Zinzendorfa, a v jejím sousedství můžete na Komenského ulici navštívit
vlastivědné muzeum. Ještě zajímavější je národopisné muzeum na Goethově ulici -
to vystavuje množství předmětů, jež přivezli misionáři ze svých cest. Rozhodně
se nezapomeňte podívat na bratrský hřbitov na svahu výšiny Hutberg. I ten patří k
pozoruhodnostem Ochranova. Odpočívají tu celé generace od založení obce, ani jeden
hrob nebyl zrušen. Kolem 6000 pískovcových kamenů obdélníkového tvaru, všechny
stejně veliké, opatřené jen jménem a příslušnými daty, svědčí o rovnosti,
která mezi členy jednoty panovala i po smrti. Zesnulí byli ukládáni do hrobu v tom
pořadí, jak odcházeli na věčnost, a to vlevo od hlavní cesty muži a vpravo od ní
ženy. Za některými deskami jsou hůlky s čísly - tak jsou označeny hroby zvlášť
pozoruhodných členů jednoty. Najdete tu, jste-li vybaveni plánkem hřbitova, hned
zkraje vlevo desku se jménem Christian David, výše desku se jménem August W. Heyde
(ten působil plných padesát let jako misionář v Tibetu), je tu pohřben první
pokřtěný eskymácký manželský pár (Simon Arbalik a Sara Pussimek), který si přál
prožít zbytek života v zemi, odkud misionáři přišli, a mnoho dalších. V jednom
případě však byla rovnost přece jen porušena - členové rodiny hraběte Zinzendorfa
mají uprostřed hřbitova sice dost prosté, ale přece jen odlišné náhrobky. V
současné době se v jiné části hřbitova setkáváme už s obvyklými náhrobky, jak
jsme na ně zvyklí.
Domnívám se, že prohlídka Ochranova potěší každého vnímavého
návštěvníka.
Jaromír Procházka |