Návštěvníci Harcu, nejsevernějšího pohoří Německého středohoří, by měli do svého programu zařadit i návštěvu Quedlinburgu. V současné době to je nevelké okresní město na řece Bode, v němž žije jen kolem 30 000 obyvatel, ale má bohatou a slavnou minulost.
Návštěvníka zřejmě překvapí, stejně jako nás, že třebaže je v
blízkosti Harcu - pohoří, jež svými vrcholy přesahuje 1000 metrů, město samotné
leží v nadmořské výšce pouhých 120 metrů. Nad nížinou se zdvíhají dva
nepříliš vysoké kopce, na nichž historie Quedlinburgu začíná. Na vyšším z nich,
dnes zvaném Zámecký vrch (Burgberg, Schlossberg), byl vystavěn kostel již v 8.
století. Písemný doklad o opevněném pískovcovém vrchu nazývaném původně
Quitilingaburg, pochází z roku 922. Byl zde vybudován raně středověký panovnický
palác, tak zvaná falc, často navštěvovaný členy saské dynastie. Poznamenávám,
že tehdejší Sasko se rozkládalo v dnešním severozápadním Německu, po obou
stranách řeky Vesery.
Uvádí se, že saský vévoda Jindřich zvaný Ptáčník byl právě zde
roku 919 informován o svém zvolení německým králem. Jeho syn Ota I. tu r. 936
založil ženský klášter, při němž byl zřízen i výchovný ůstav pro dcery ze
šlechtických rodin. V podhradí se rozkládala osada, která již r. 993 získala od
císaře Oty III. městská práva. Koncem 11. století byla na Zámeckém vrchu
vybudována trojlodní bazilika sv. Serváce postavená na místě chrámu z první
poloviny 10. stol. Z tohoto staršího kostela se zachovala krypta, v níž jsou náhrobky
Jindřicha Ptáčníka a jeho manželky sv. Matyldy. V nedávném televizním pořadu z
cyklu Poklady světa bylo však uvedeno že Jindřichova tumba je prázdná. Na místě
někdejší falce byl na přelomu 16. a 17. stol. postaven renesanční zámek, přímo
navazující na baziliku sv. Serváce. Dnes slouží jako muzeum se zajímavými exponáty
- z náměstí sem např. byla přenesena mohutná dřevěná klec, v níž byli
"vystavováni" těžší provinilci.
Ze zámecké terasy se nabízí pěkný pohled na město, stovky jeho
hrázděných domů a různorodě členěná seskupení jejich červených střech.
Poblíž Zámeckého vrchu je Mincovní vrch (Münzenberg). I na něm byl v 10. stol.
vybudován klášter. V průběhu německé selské války (1524-26) byl zničen a v jeho
základech byla vybudována řada malebných hrázděných domků, při jejichž stavbě
bylo využito zdivo někdejšího kláštera,
Hrázděné domy, pocházející z 15. - 18. stol., jsou typické i pro
historický střed města. V jednom z nich se r. 1724 narodil F. G. Klopstock, významný
představitel německého básnictví. Uvádí se , že jeho poezie ovlivnila i tvorbu
našich prvních obrozeneckých poetů. Jako vzácná památka se v ulici Wordgasse
zachoval dům pocházející dokonce již ze 14. stol. - dnes je v něm muzeum.
Na dosti prostorném Tržním náměstí (Marktplatz) nás upoutá
především radnice. Pochází ze 14. stol. a v l6. stol. byla přestavěna v
renesančním slohu. Z počátku 17. stol. je krásný pískovcový portál. Vlevo od
něho je plaketa s reliéfem Jindřicha Ptáčníka a na konci radničního průčelí
stojí pro Německo typická socha Rolanda - symbol městských práv. Kolem ná-městí
je hotová spleť úzkých uliček vyhrazených jen pro pěší a umožňujících
obdivovat bohatou řezbářskou i květinovou výzdobu jednotlivých do-mů. Z městských
církevních staveb je nejvýznamnější chrám sv. Mikuláše, postavený ve slohu
románsko-gotickém. Jeho dvě věže ční do výšky 72 metrů.
Po založení města v něm několik staletí měly rozhodující vliv
abatyše ze Zámeckého vrchu. Nespokojenost s tímto stavem vedla počátkem 15. stol. k
připojení Quedlinburgu ke známé "hanze" a k rostoucímu bohatství města.
Od počátku 19. stol. dochází naopak k postupnému poklesu významu Quedlinburgu.
Značně poničeno bylo město v průběhu druhé světové války. Všechny historicky
cenné stavby byly však již opraveny. Na citlivě provedených rekonstrukčních
pracích se významně podíleli i polští odborníci a řemeslníci.
Quedlinburg se zapsal i do naší historie: Roku 973 v něm Boleslav II.
jednal s císařem Otou I. o zřízení pražského biskupství a r. 1054 tu byl za
přítomnosti císaře Jindřicha III. uzavřen mír mezi naším knížetem Břetislavem
I. a polským Kazimírem I. Břetislav se vzdal svých výbojů ve Slezsku a polský
panovník za to odváděl našemu knížectví pravidelný roční poplatek.
Z míst v okolí Quedlinburgu je nejzajímavější městečko Gernrode.
Je v něm trojlodní bazilika sv. Cyriaka z 10. stol., jedna z mála zachovalých staveb
postavených v předrománském, tzv. otonském slohu. Kostel spolu s klášterem založil
r. 960 markrabí Gero k uctění památky svých dvou zemřelých synů. Podobně jako v
Quedlinburgu, i při tomto klášteře byla zřízena škola pro výchovu šlechtických
dcer. Markrabí Gero je v kostele pohřben. Dočteme se o něm, že vynikal moudrostí,
ušlechtilostí a zbožností. Odpovídá to skutečnosti?
Pokud nám jeho jméno připomíná markýze Gera z Bezručových básní,
nejde o náhodnou shodu jmen. V 10. století žijící Gero se "proslavil"
především krutým hubením Polabských Slovanů. V bojích proti nim, odůvodňovaných
šířením křestanství, neváhal užít i nevybíravých prostředků. Pozval k sobě
na hostinu 30 náčelníků slovanských Luticů a dal je povraždit. Jen jednomu z nich
se podařilo uniknout...
Bezruč ve svých básních brojil proti těšínskému vévodovi
Friedrichovi, příslušníku habsburského rodu, blízkému příbuznému císaře
Františka Josefa I. Friedrich byl vlastníkem mnoha dolů, hutí i lesů na Těšínsku a
byl znám jako germanizátor. Uvést jeho skutečné jméno si Bezruč z pochopitelných
důvodů nemohl dovolit, a tak tohoto utlačovatele beskydského lidu pojmenoval podle
dávného hubitele Polabských Slovanů.
Průvodce v
katalogu průvodců.
Jaromír Procházka |