V oblasti německých Alp je možné zhlédnout několik pozoruhodných zámků vztahujících se k bavorskému králi Ludvíku lI. (nar. 1845, vládl v letech 1864 až 1886).
Nedaleko města Füssen, ležícího u německo-rakouských hranic, se tyčí zámek
Hohenschwangau, který dal z rozpadajícího se hradu přebudovat a zařídit jako
rodinné sídlo Ludvíkův otec Maxmilián Il. (objekt je dodnes majetkem Wittelsbachů).
Zde prožil Ludvík i jeho mladší bratr Otto valnou část svého dětství. Zámek byl
vyzdoben freskami s tematikou starogermánských pověstí a mýtů - ty na mladého
Ludvíka silně zapůsobily. Později ho zaujaly Wagnerovy opery na tento námět,
Tannhäuser a Lohengrin.
Sotva Ludvík r. 1864 dosedl na královský trůn, dychtil po setkání s Wagnerem, a
když k němu došlo, stal se z něho až blouznivý obdivovatel skladatele a především
jeho díla. Nebýt Ludvíkovy velkorysé finanční podpory, těžko by Wagner, který
neuměl dobře hospodařit s penězi, mohl uskutečnit valnou část své tvorby,
především tetralogii Prsten Nibelungův.
Uvádí se, že Ludvík takřka odmalička unikal z reality do světa snů, stranil se
společnosti a měl přímo odpor k životu ve městech. Jeho nedostižným vzorem byl
francouzský král Ludvík XIV., proslulý svým výrokem "Stát jsem já". Bylo
zřejmě i Ludvíkovou touhou žít podle této zásady, ale absolutismus nebyl ve
střední Evropě v druhé polovině 19. století již dost dobře realizovatelný. I
politický vývoj celé této oblasti byl pro Ludvíka nepříznivý a vedl nakonec k
začlenění Bavorska do Německého císařství. Ludvík, třebaže formálně
nepřestal být bavorským králem, těžce nesl závislost dříve samostatné země na
Prusku. Tato skutečnost nepochybně přispěla k tomu, že se čím dál víc stranil
politického života, uzavíral se do svých snových představ a vyžíval se v
překotné stavitelské činnosti.
Nenormálnosti Ludvíkova počínání se postupně zvětšovaly. Zřejmě se tu
projevily negativní vlivy skutečnosti obvyklé u většiny tehdejších panovnických
rodů - uzavírání sňatků mezi blízkýmí příbuznými. Bylo možné tolerovat fakt,
že se Ludvík jako král místo v Mnichově zdržoval nejraději na zámku Berg u
Starnberského jezera, ležícího poměrně nedaleko Mnichova. I tento zámek nese stopy
Ludvíkovy stavitelské mánie - dal k němu přistavět věž, jeho výraznou dominantu.
Dost komplikací způsobilo, když si Ludvík ke konci svého života zvykl zaměňovat
den a noc - většinu dne prospal, večer vstal a po "snídani" se obvykle
vydával na divoké jízdy na koni nebo v kočáře a v zimě na zlacených saních tvaru
mušle. Jinou jeho oblíbenou zálibou byly noční projížďky po Starnberském jezeře
na malém parním člunu.
Chvíle pohody, během nichž se král projevoval jaka naprosto normálně uvažující
a jednající člověk, byly čím dál častěji střídány náhlými výbuchy
nekontrolovatelného hněvu a vzteku, kdy se stával nebezpečným pro své okolí. Pokud
se vztahu k ženám týče, byl Ludvík sice brzy poté, co se ujal vlády, zasnouben se
Žofií, mladší sestrou nám dohře známé Alžběty - "Sissi", ale ze svatby
nakonec sešlo, zřejmě naštěstí, protože by tak došlo k dalšímu sňatku mezi
blízkými príbuznými. Mnohem víc než ženy Ludvíka upoutávali hezcí mladí muži -
královsky je obdarovával, ale obvykle brzy vztahy k nim ukončil.
Jedinou velkou stavbou, která byla dokončena podle Ludvíkových představ, je zámek
Linderhof (poblíž Garmisch-Partenkirchenu), vybudovaný v novorokokovém slohu. Ve
vstupní hale je jezdecká socha Ludvíka XIV. Uvádí se, že Ludvík pří příjezdu
před sochou vždy smekl a pokynul jí rukou. Uvnitř nás upoutá impozantní
drahocennost: zlato, mramor, spousta svícnů, byst, postaviček z různého materiálu,
nábytek z růžového dřeva, přepychové lože ... Hluboko do krajiny zasahuje
velkolepá zahrada s mohutnými terasami, květinovými plochami a vodními hříčkami.
Uzříme tu umělou krápníkovou jeskyni s velkým obrazem Tannhäuser ve Venušině
sluji. V přilehlém jezírku se Ludvík rád koupal nebo houpal v pozlaceném člunu ve
tvaru mušle. Další zajímavou stavbou v zahradě je tzv. maurský pavilon. Najdeme v
něm nábytek vykládaný perletí, nádoby na kadidlo, vodní dýmky aj. Dál v lese byla
postavena tzv. Hundingova chatrč, jakási imitace starogermánské stavby z mohutných,
jen povrchně otesaných kmenů.
Na Chiemském jezeře zakoupil Ludvík ostrov Herrenwörth a rozhodl se vybudovat tu
další zámek, známý jako Herrenchiemsee. Tato stavba měla být takřka kopií zámku
ve Versailles: Postaven byl jen střední trakt. Vyvrcholením objektu je Zrcadlová
galerie, více než 70 m dlouhá, v níž jsou zrcadla umístěna proti vysokým oknům;
Ludvík na zámku pravidelně pobýval 10 dní v září. V noci, kdy tudy černě oděný
král procházel, hořívalo v galerii 2500 voskovic. Versailleský zámek připomínaly
barvy, ornamenty, obrazy se týkají francouzských dějin, pochopitelně tu nechybí
jezdecká socha Ludvíka XIV. ani bysty jeho vojenských velitelů. Projevil se však
nedostatek financí - kvůli snížení nákladů se v průběnu stavby začalo užívat
náhražkových materiálů a řada chodeb a místností zůstala holá. Na zámku měl
Ludvík jídelní stůl, který byl spouštěn do kuchyně a z ní vyzvedáván, aby ho
sloužící nerušili svou přítomností. Na konci Ludvíkova života býval stůl
prostřen pro několik hostů - duchů vznešených osob dávno zemřelých, které
Ludvík zval, ahy s ním stolovali.
Nejznámějším zámkem spojeným s Ludvíkovým jménem je Neuschwanstein,
působící na návštěvníky skutečně pohádkovým dojmem. Vypíná se nedaleko od
Hohenschwangau. Od předchozích dvou zámků se liší tím, že nevyjadřuje Ludvíkův
obdivný vztah k francouzskému králi. V tomto případě byl Ludvík inspirován
starogermánskými mýty a monstrózní stavba měla nejspíš připomínat legendární
hrad rytířů svatého Grálu, známý z Wagnerových oper Lohengrin a Parsifal. Jde o
pětipatrový palác s četnými věžičkami a věžemi, z nichž ta nejvyšší je
vysoká 76 metrů. V objektu se prolínají nejrůznější vlivy - setkame se tu s prvky
nejen gotickými, ale i byzantskými, maurskými, barokními ... V zámeckých
místnostech, jichž je tu víc než 80, určitě vzbudí naši pozornost dvoupatrový
trůnní sál v byzantském stylu. Třeba jen poznamenat, že dodání a instalování
trůnu se Ludvík už nedožil. Malby v jednotlivých místnostech zobrazují výjevy z
germánských legend a z Wagnerových oper - objevují se tu Tannhäuser, Lohengrin,
Tristan a lsolda, Parsifal ... Ohromná pěvecká hala byla určena k uvádění
Wagnerových oper - k tomu však už nedošlo. Ludvík se nastěhoval do Neuschwansteinu
na jaře 1886 v době, kdy objekt nebyl ještě zcela dokončen, a pobyl v něm necelých
100 dnů.
V Mnichově v té době vypracovávali čtyři lékaři posudek o jeho zdravotním
stavu. Rozhodující slovo mezi nimi měl profesor psychiatrie dr. von Gudden, který byl
i ošetřujícím lékařem Ludvíkova nesvéprávného bratra Otty. Proti duševnímu
zdraví nejvíce svědčila Ludvíkova stavitelská vášeň - ještě nebyly dostavěny
dva zámky, jež si vyžádaly nesmírné finanční náklady, a Ludvík už plánoval
budování dalších objektů: čínského vodního paláce u Plansee, byzantského sídla
v Graswangtalu a renovaci hradu Falkensteinu. "Nemohu-li dál stavět, nemohu dál
žít," prohlásil Ludvík několikrát. Odborníci dospěli k závěru, že jde u
něho o pokročilý stupeň choromyslnosti, že není schopen vykonávat vládu a je nutno
izolovat a střežit ho na určeném místě - tím byl zámek Berg, známý Ludvíkovi z
dřívějších let jeho vlády. Kuriózní bylo, že žádný ze čtyř podepsaných
lékařů Ludvíka nikdy přímo nevyšetřoval - posudek byl vypracován především na
základě výpovědí osob, jež s ním přišly do styku.
Král byl prohlášen za zbaveného trůnu a na Neuschwanstein byla vyslána
zvláštní komise, aby Ludvíka informovala o tomto rozhodnutí a dopravila ho na zámek
Berg. Tam byl Ludvík po značně dramatickém jednání skutečně převezen, ale pobyl
tu jen dva dny. Navenek budil dojem, že je smířen se situací. I jinak obezřetný dr.
Gudden se nechal jeho chováním oklamat.
O svatodušním pondělí 14. června 1886 požádal k večeru Ludvík lékaře, aby se
s ním prošel ke Starnberskému jezeru. Nikdo je nedoprovázel. V jezeře byla pak
objevena v nevelké hloubce mrtvá těla obou mužů. Zřejmě došlo mezi nimi ve vodě k
zápasu - svědčí o tom odlomená půlka nehtu na Guddenově prostředníku a
především fakt, že lékařova mrtvola vězela až po kolena v bahnitém dnu jezera.
Mnohem mladší a silnější Ludvík se tak patrně pomstil muži, který byl hlavním
aktérem při sestavování posudku. Ludvík pak asi volil dobrovolnou smrt ve vodách
jezera. Se stavem bezprávného doživotního vězně nebyl ochoten se smířit.
Jaromír Procházka |