Existují dvě formy historie. Jedna je psaná, druhá mluvená. Ráda si o historii čtu a představuji si, jak to tehdy asi vypadalo. Co si lidé mysleli, co cítili, jaké bylo ten den počasí, jestli si uvědomovali, že se právě ten specifický den píšou dějiny. Čtení a fantazie, která se ve člověku při této kratochvíli probouzí, je ohromná. Přesto dávám přednost historii mluvené, která je, podle mě, k nezaplacení. Sedím s Fernandem, který mi vypráví o karafiátové revoluci.
Má 33 let, takže ještě nebyl na světě,
když vojáci pochodovali městem s karafiáty v hlavních pušek. Přesto
o ní mluví, jako by tam ten den stál a viděl kapitána Salgueira Maiu, jak
své tělo vystavuje bez zbraní v ruce před tankem a žádá premiéra Marcela
Caetana, aby odstoupil, nebo jej zastřelil. Fernando mi na slavnou portugalskou
revoluci otevírá nové pohledy a mám najednou pocit, že existovaly třinácté
dveře, třináctá komnata, která byla celou dlouhou dobu zavřená a čekala
na to, až konečně najdu odvahu, vstoupím do ní a prozkoumám každý její
kout.
Jsem na cestě do Santarému, který leží
přibližně 80 km severně od Lisabonu. Chci projít ulice a zákoutí města,
kde započala revoluce, která osvobodila portugalský lid od autoritářského
režimu, pro který se vžil název salazarismus
a zároveň přinesla nezávislost portugalským koloniím v Africe a
byli staženi také vojáci z Východního Timoru v Indickém oceánu.
Jezdecká škola Santarém
Santarém je ústředním městem
regionu Ribatejo, který se rozkládá na březích řeky Tejo severně od
Lisabonu. Může se chlubit bohatou historií, jež spadá až do dob Julia
Cesara, kdy představovalo významné administrativní centrum Presidium Julium.
Z nedávné historie si velké množství starousedlíků ze zhruba 30 000
obyvatel dodnes pamatuje událost dne, který se odehrál před 37 lety. Zatímco
některé dny jsou všední a člověk druhý den stěží vzpomíná, co dělal
včera, existují také dny, na které se zkrátka nezapomíná.
Dne 25. dubna 1974 brzy z rána
vojenský kapitán Salgueiro Maia se zkušenostmi s guerrilovými válkami
v Mosambiku a Portugalské Guineji, vystoupil na prostranství jezdecké školy
v Santarému. Vybídl lid následujícími slovy: „Mí lidé, jak všichni
víme, existují různé podoby státu. Státy sociální, státy stavovské a
stát, k němuž jsme sami přišli. Poslouchejte, dnešní slavnostní
noci skoncujeme se současným státem a dosáhneme státu nového! Kdo chce jít
se mnou, ať se připojí. Půjdeme do Lisabonu a učiníme tomu definitivní
konec. Kdo nechce, ať zůstane zde.“ Všech 240 mužů, kteří slyšeli tato
slova, se zařadila bez výjimky do průvodu a vydala se vstříc Lisabonu, vstříc
diktatuře.
Situace byla napjatá. Všichni čekali,
že něco musí přijít, změna byla cítit ve vzduchu, ale nikdo nevěděl,
kdy přijde. V této době dychtící po změně hrála důležitou roli média.
Nakonec to bylo rádio, které dalo pokyn pro začátek revoluce. Dne 24. dubna
před jedenáctou večer zazněla v rádiu píseň „E depois de Adeus“
- první rozpoznatelný signál. Druhý signál přišel dvacet minut po půlnoci
následujícího dne, když se z rádií ozvala píseň Zeca Afonsa „Grândola,
Vila Morena“. Ta se také stala nejznámějším signálem a snad žádná píseň
na světě není tak spojená s revolucí jako právě Grândola, Vila
Morena.
Vojenské velitelství Lisabon
Když lidé viděli vojáky pochodující
na náměstí Largo do Carmo, kde se za zdmi vojenského velitelství ukrýval
tehdejší premiér, Marcelo Caetano, požadavek na změnu ve státě plném
politických represí a potlačování občanských svobod byl již tak silný,
že se lidé oprostili strachu a vyšli do ulic. Nic víc než náhoda hrála
tomu, že šla po náměstí zrovna prodavačka květin, od níž si malé dítě
vzalo červený karafiát a zcela bez rozmýšlení, jak to malé děti občas dělávají,
vložilo karafiát do hlavně pušky kolemjdoucího vojáka. Najednou se strhla
vlna emocí a všichni lidé začali vkládat červené karafiáty do hlavně pušek
vojáků. Tento počin později dal název úspěšné demokratické revoluci,
kterou dnes všichni znají pod jménem karafiátová revoluce. Jedním ze známých
výjevů je obrázek kudrnatého blonďatého děvčátka, které vkládá
karafiát do hlavně pušky. Dokonce se o karafiátech červené barvy hovoří
jako o symbolu socialismu, který se stal novou ideologií demokratického
Portugalska.
Při zcela nenásilné karafiátové
revoluci byl vystřelen pouze jeden náboj, směrem, jakým bylo předpokládáno,
že nikoho nezraní. Tak se taky stalo a kulka prošla oknem vojenské kanceláře
a prostřelila knihu v knihovně. Tu samou knihu ukázal prezident Mário
Soares v den 20. výročí revoluce jako vzpomínku na den, který předznamenal
demokratické směřování země.
Kromě zážitků ze dne revoluce, které
jsou dodnes velmi silné a Portugalci o nich rádi vyprávějí, stejně jako o
jiných slavných epochách své fascinující historie zámořských objevů a
jiných, je možné dozvědět se poměrně dost informací o revoluci na
internetu. Četla jsem příspěvek Antónia Lemose, který vzdává hold kapitánovi
vedoucímu vojáky na Lisabon. António Lemos končí své ohlédnutí na slavný
den poděkováním: „Jsme svobodní! Moc děkuji, kapitáne Salgueiro Maio!“
A já dodávám: „Moc děkuji, Fernando, za příjemné posezení a sdílení
se mnou tak důležitého momentu tvé nádherné země s ohromující
historií!“ Klára Lakomá |