Vánoce (Štědrý den 24. prosince, Boží hod - první svátek vánoční a Štěpán - druhý svátek vánoční) jsou považovány za jedny z nejvýznamnějších svátečních dní kalendářního roku. Konkurentem jsou jim jen svátky velikonoční.
Tradice zdobení vánočního stromku, jak ji známe dnes, pochází z německých
měst. Zpočátku nebyl vůbec stromek zdoben svícemi. Jedna z prvních zpráv
o ozdobeném a osvětleném stromku v místnosti je uvedena v brémské
kronice z roku 1570.
Nejdříve bychom ozdobený vánoční stromek našli v cechovních a řemeslnických
domech. Do soukromých prostor začal pronikat až v polovině 17. století. V
19. století opustil jen německé prostředí. Ujal se nejprve ve městech, poté
i na venkově.
Většinou ho dříve přijímali protestanti než katolíci. Katolická církev
považovala zpočátku zdobení stromků za pohanský zvyk. V mnohém měla zřejmě
pravdu. Germánské kmeny prý tak kdysi o zimním slunovratu uctívaly boha
Wotana. Podobně i Keltové ozdobenými stromky či větvemi uctívali boha
Slunce.
V ČR nemá vánoční stromek dlouhou tradici. Poprvé jej postavil pro své
přátele v roce 1812 ředitel pražského Stavovského divadla Jan Karel
Liebich na svém libeňském zámečku. Nový zvyk se však začal prosazovat
jen pozvolna, a to až ve 40. letech 19. století v bohatých pražských měšťanských
rodinách. Na vánočních trzích se sice začaly prodávat z Německa dovezené
umělé stromečky vyřezané z kartonu nebo tenkých prkének, ale kupující o
ně nejevili příliš veliký zájem. Teprve později se ujaly živé stromečky,
smrčky, jedličky nebo májky ozdobené sladkým pečivem, perníkem a především
ovocem - jablky nebo hruškami, mandlemi či rozinkami. Až roku 1860 se na
stromečku v Čechách poprvé rozsvítily lojové svíčky.
Do venkovských stavení pronikaly ozdobené vánoční stromečky ještě
pomaleji. Až do první světové války bývala v mnoha domácnostech pouze
ozdobená smrková nebo jedlová větev.
Necelých devadesát let se na náměstích ve městech objevují v adventním
čase velké vánoční stromy.
Vánoční strom z roku 2010 v Českých Budějovicích
Poprvé byl strom republiky postaven na brněnském Náměstí svobody
autorem známé Lišky Bystroušky. Pohnula ho k tomu tato událost: Bylo to v předvečer
Vánoc dne 22. prosince 1919, kdy se Rudolf Těsnohlídek, známý básník,
spisovatel a žurnalista, později soudničkář Lidových novin v Brně, vydal
společně se svými dvěma přáteli do bílovických lesů pro vánoční
stromek. K jejich zděšení našli na jednom místě pod smrkem opuštěné, téměř
zmrzlé děvčátko. Asi rok a půl starou holčičku sebrali a odnesli na četnickou
stanici do Bílovic nad Svitavou, kde se jí dostalo rychlé pomoci. Děvčátku
dali jméno Liduška. Ta byla adoptována rodinou Polákových z Brna. Později
se Liduška provdala za středoškolského profesora, se kterým odešla do
Prahy, kde žila až do své smrti v roce 1997 (zemřela ve věku 78 let).
Rudolfa Těsnohlídka osud Lidušky zasáhl natolik, že se začal zajímat o opuštěné
děti bez domova. Protože k nálezu Lidušky došlo v lese pod smrkem, který Vánoce
pro mnohé z nás symbolizuje, přišel s nápadem uskutečnit charitativní sbírku
právě pod vánočním smrkem. Díky svému novinářskému umění a známostem
s významnými osobnostmi byl šestého prosince 1924 pokácen v bílovickém
polesí statný smrk, který byl slavnostně převezen do nedalekého Brna. Tady
byl ozdoben a za účasti Těsnohlídka a ostatních významných brněnských
osobností byl poprvé rozsvícen dne 13. 12. 1924 na náměstí Svobody. Rudolf
Těsnohlídek, který byl velkým obdivovatelem severské kultury, se nechal
inspirovat vánočním stromem v dánské Kodani. Spolu se stromem v německém
Výmaru byl Těsnohlídkův Vánoční strom republiky, jak jej sám nazval,
prvním vánočním stromem republiky u nás. Pod tímto vánočním smrkem pak
po dobu svátků probíhala sbírka pro chudé a opuštěné děti. Rudolfu Těsnohlídkovi
se tak splnilo jeho velké přání. Škoda jen, že se Těsnohlídek
nedožil naplnění dalšího svého snu - otevření dětského domova Dagmar.
Ten byl otevřel až po jeho smrti dne osmého prosince 1929 v Brně-Žabovřeskách.
Toto zařízení dostalo jméno po dánské dobrotivé královně Dagmar, která
pocházela z českého rodu Přemyslovců. Z velké části byly náklady na
stavbu a vybavení domova hrazeny právě z vánoční sbírky pod smrkem na náměstí
Svobody, kterou Rudolf Těsnohlídek inicioval.
Po brněnském vánočním stromu se začaly objevovat postupně veřejné vánoční
stromy i v jiných městech Československa. Po Brně následovalo město Plzeň
a pak i další města. Dnes v českých a moravských městech a obcích září
každoročně stovky vánočních stromů.
Vyprávění by mělo skončit happyendem, jenže jak to tak obvykle v životě
bývá, cestičky osudů jsou spletitější, a tak nelze v tomto skoro
slavnostním článku nezmínit tragický konec dětského zachránce Rudolfa Těsnohlídka.
Tento depresemi sužovaný muž svůj život dobrovolně ukončil ranou z revolveru
o polední pauze dne 12. ledna 1928 v brněnské redakci Lidových novin. Pár
hodin na to odešla ze světa dobrovolně i jeho manželka Olga. Žel i
takový je život.
Jedním z nejslavnějších českých vánočních stromů byl 24 metrů
vysoký smrk z Beskyd, který ozdobil o Vánocích 1999 vatikánské
Svatopetrské náměstí.
Vánoční strom 2011 v Plzni
Za nejkrásnější vánoční strom roku 2011 v ČR vybrali čtenáři
iDNES.cz čtrnáctimetrovou jedli ze zahrady manželů Stieglerových v Plzni na
Bílé Hoře, která letos zdobí vánoční trhy na náměstí v Plzni.
Tato jedle získala 4 009 hlasů, o plných 1108 hlasů víc než druhý brněnský
vánoční strom. Na třetím místě se umístil vánoční strom z Olomouce,
na čtvrtém z Jihlavy, na pátém strom na Kladně. Jan Hájek Zeměpisné sdružení |