Každý správný kluk kdysi sbíral známky a věděl dobře, že k těm největším skvostům filatelistického nebe patřila zářící hvězda modrý Mauricius. Známka nepatrné nominální hodnoty, ale obrovské hodnoty sběratelské. Není divu, že jsem hledal příležitost, jak se na ostrov dostat. Po několika pokusech se mi to podařilo a letadlo Air France mě z malgašského Antananarive dopravilo na letiště Plaissance v jihovýchodní části ostrova.
Po nutných a běžných formalitách, získání map a informací o hotelech i
dopravě jsem vyšel jako poslední před letiště, kde se na mě vrhlo několik
taxikářů, na které už nezbyl žádný cestující. Byl jsem tedy vítaná oběť -
běloch, kterého lze oškubat, protože se tu rozhlíží a zřejmě se nevyzná. Začala
obvyklá hra: že už nic nejede, že tu není kolem žádný hotel, že mi udělají
slušnou cenu, co si tu večer počnu apod. V jednom měli pravdu: letiště je na
opačném konci ostrova než hlavní město Port Louis a zapadající slunce pomalu mizelo
nad rozeklanými štíty nízkého pohoří, za kterým jsem tušil cíl mé cesty. Když
jsem jim oznámil, že místní autobus odjíždí za deset minut ze zastávky za prvním
rohem a že cesta stojí jen třicetinu jejich ceny, vztekle mávli rukou a jeli domů s
prázdnou.
Malý autobus mě vynesl na nízkou "náhorní" plošinu, která pokrývá
skoro celý ostrov. Je vysoká asi 600 m a vystupuje z ní jen několik hřbetů kopců, z
nichž tři nejvyšší mají jen 810 až 826 m. Ostrov měří 1865 km2, je
oválného tvaru a sopečného původu. Mauricius patří s ostrovem Réunionem k
souostroví Maskarény. To bylo známé již ve středověku arabským kupcům, kteří po
staletí bránili přepravě koření, zlata, čínského hedvábí a jiných
drahocenností z Indie do Evropy. Proto Španělé vyslali Kryštofa Kolumba, aby našel
cestu do Indie a Číny po moři. Portugalci nechtěli po jeho úspěších v Karibském
moři zůstat stranou a jejich král vyslal Vasco da Gamu, který se jako první Evropan
dostal do indického Kalikatu v květnu 1498. V dalších výpravách byli Tristan da
Cunha a Pedro de Mascarenas. Poslední z nich vedl konvoj lodí a přistál jako první
běloch na ostrově Réunion v únoru 1513. Po něm se tedy souostroví jmenuje
Maskarény.
Pogtugalci o ostrovy neměli zájem a tak až v roce 1598 Mauricius zabrali Holanďané
a dali mu jméno podle svého prince Maurice z Nassau. Kromě toho přivezli na ostrov
třtinu, která potřebovala hodně pracovních sil. Afrika byla nejblíže a tak tisíce
afrických otroků se na plantážích v dalších létech zabydlovalo. V té době
Holanďané také vybili vzácného ptáka dodo, známého u nás spíše pod
jménem "blboun nejapný", který dobrovolně a zvědavě přicházel až před
pušky a klacky nových osadníků.
V roce 1715 ostrov zabrali Francouzi a dali mu jméno Ile de France. Za 95 let pak
přišli Angličané; slíbili náboženskou i jazykovou svobodu a panovali na ostrově
až do r. 1968. V té době už byly všechny okolní země aspoň formálně nezávislé
(africké státy, Indie) a tak se obyvatelé ostrova dožadovali vehementně
samostatnosti. Té dosáhli 12.3.1968 po značném úsilí. Proto také sympatizovali s
námi po srpnové okupaci a pojmenovali největší náměstí v důležitém městě
Curepipe jménem našeho Jana Palacha.
Vyptával jsem se tří lidí, jestli znají to jméno. Pouze jeden učitel věděl
detaily, další dva se domnívali, že jde o nějakou náboženskou sektu či skupinu
mládeže...
V polovině minulého století bylo zrušeno otroctví. Otroci zabírali volnou půdu
mimo plantáže, na které bílí páni urychleně dopravili pracovníky z Indie a
později i z jižní Číny. Vznikla pestrá směs lidí různé barvy pleti,
náboženství i jazyka. Převládají černoši (35%) ,Indů je 30 %, bělochů 15 %,
Číňanů 10 % a zbytek jsou míšenci. Lidé to jsou vesměs velice snášenliví,
přívětiví a ochotní a kromě taxíkářů jsem se za celý týden pobytu mezi nimi
cítil velice dobře.
I když je angličtina úředním jazykem, většina obyvatel mluví doma francouzsky
nebo kreolštinou, noviny jsou ponejvíce francouzské a stejně tak i životní styl. V
pekařstvích najdete jen dlouhé bagetky, narovnané nastojato v bedýnkách. Trochu mě
vadilo, že lidé zkoušejí jejich křupavost mačkáním holou rukou, takže jsem bral
bagetky jen přímo od pekařů.
Svá náboženství dodržují různé skupiny striktně. Proto i v menších
městečkách najdete kostely katolické i protestantské, islámské mešity, chrámy
buddhistů i hinduistů a též čínské modlitebny. A po celém ostrově jsou
roztroušeny sochy svatých všeho druhu, jako u nás kapličky. Každý měsíc tu jsou
nějaké větší církevní svátky; svatý Petr Laval má stejnou důležitost jako
jarní čínský svátek Nového roku, svátky boha Šivy, hinduistický Divali a Holi,
dračí slavnosti i muslimské svátky.
Také architektura v hlavním městě Port Louis nese znaky anglické i francouzské,
doplňované stavbami nebo prvky z oblastí přistěhovalců. Lehká francouzská
koloniální stavba se vyznačuje řadami štíhlých sloupků aspoň po třech stranách
budovy. Ty podepírají široké balkony. Anglické jsou zejména překrásné,
víceramenné litinové pouliční lampy, které by mohly být ozdobou největších
evropských měst. A také budovy úřední, muzea, kde nesmí chybět britský lev;
společně vybudované jsou krásné parky a botanické zahrady. Všude je množství soch
králů a guvernérů obou států. Nebylo tu zvykem při převzetí moci bourat sochy
konkurence!
Port Louis má dnes asi 140 000 obyvatel (celý ostrov něco přes milion). Má řadu
chrámů, pagody i mešity, pravé koloniální tržiště, dva hezké parky, pečlivě
udržované, výstavné budovy, školy i muzeum. Hlavně pak chráněný přístav v
pěkné zátoce na západním pobřeží ostrova, protože východní je často
navštěvováno cyklony. Jednou se příroda spletla a cyklon přišel od západu (1912);
tehdy zbyla z města jen necelá třetina budov. Hlavní ulice jsou osázeny kokosovými
palmami, kdežto v menších uličkách je řada krámků, kam lákají Indové nebo
Číňané zákazníky.
Za posledními domky města se zvedá vysoký kopec Champ de Mars tedy Pole boha války
Marse. Na kopci byla pevnost Adelaide, jejíž zbytky se dodnes dívají na město a
přístav. Pod pevností byla kasárna vojáků a cvičiště, dnes přeměněné na
dostihovou dráhu a rekreační oblast.
Městu jsem věnoval dva dny a pak se vydal na průzkum. Nejprve do vnitrozemí, do
největšího obchodního střediska Curepipe. Jede se od moře do kopečka na 600 metrů
a po celých 20 km je plynulá zástavba několika měst: Beau Bassin, Rose Hill, Quatre
Bornes, Phoenix, Vacoas a Curepipe. Vypadá to jako rekreační oblast bohatých lidí.
Všude pěkné vilky, bazény, moderní obchody, školy i banky. Tady se bydlí v
příjemnějším prostředí, o 6 °C chladnějším než u moře. Ostrov leží blízko
obratníku Kozoroha, v nejteplejším ze všech oceánů. Teplota v létě je tu v
průměru 29 °C a v "zimě" jen o 4 stupně nižší. Ve vnitrozemí pak
vládne celý rok příjemné počasí, jako u nás v červnu.
Většina vnitrozemí je přecpána poli s cukrovou třtinou. Využívá se každý
kousek půdy. Protože je všude plno lávových kamenů, vysbírali je přičinliví
rolníci a navršili do vysokých mohyl. Ty jsou rozmístěné i uprostřed polí jako
černé pomníky padlých, vždy asi po sto metrech. By1 jsem tu začátkem září, v
plné sezóně sklizně. Po silnicích se valily traktory s obrovskými valníky a
přívěsy plnými stvolů třtiny dlouhých i 5 metrů. Velké cukrovary pracují naplno
a vyrábí tisíce tun cukru a tisíce hektolitrů alkoholu, přeměňovaného na
výborný rum.
To jsou také dva nejvýhodnější vývozní artikly, doprovázené ještě různým
kořením, koprou z kokosových ořechů a vývozem ryb. A také olejem pro
potravinářství i kosmetiku.
Druhý výlet vedl na sever, do botanické zahrady Pamplemousses, vybudované už v
minulém století. Na desítkách hektarů najdete spoustu stromů, stovky orchidejí,
všechno s tabulkami s názvy. Je tu i řada umělých vodních ploch s labutěmi i
vzácnými rostlinami, s pomalou tekoucí vodou. Byl jsem tu v sobotu a v parku bylo
několik set návštěvníků, kteří si tu dělali pod cizokrajnými stromy piknik. Pro
děti tu jsou i velké želvy v přírodním výběhu. Dospělí mohou obdivovat staré
drtiče na třtinu (jako skanzen), které dávaly denně jen 15 kg cukru. V 18. stol. bylo
na ostrově 250 cukrovarů; dnes zvládne výrobu 800 000 tun cukru jen asi desítka
velkých komplexů.
Celá severní část ostrova je jedna velká rekreační oblast s kompletním
vybavením pro turisty. Ostrov má 160 km pláží, takže se na každého dostane. Před
nějakými 50 léty se tu o turisty moc nestarali, teď jich přilétá ročně 700 000.
Úřady jsou ale proti "přemnožení" turistů. Chtějí postavit nejvýše 100
hotelů pro milion návštěvníků za rok. Cesta letadlem z Evropy trvá 12 hodin. Do
Durbanu v JAR je to 2000 km, do Mombassy v Keni jen 1800 km.
První moje cesta vedla samozřejmě do vody; krásný bílý píseček, vyhřátý
sluncem, přímo lákal. A voda je teplá. Kolem ostrova jsou korálové útesy, které
lámou velké vlny a zabraňují žralokům přístup k plážím. Vzniklé laguny jsou
mělké, vyhřáté sluncem a plné menších ryb. Život pod vodou se dá dobře
pozorovat s vypůjčeným šnorchlem. Pohyboval jsem se po koupeli od jednoho střediska
ke druhému a byl jsem jediný pěšák široko daleko. Místní mají auta, mládež
mopedy či malé bugíny, ti nejchudší aspoň kola. Pěšky tu neudělá nikdo ani pět
kilometrů.
Přímo na konci ostrova je "Mys malérů". Dívám se na velikou skálu,
připomínající potápějící se velkou loď, jen kousek od břehu. Za bariérou z
korálů vyčnívá řada dalších ostrých skalisek a ta byla při plavbě v mlze,
bouři či v noci příčinou oněch malérů. Připomíná to i prostý dřevěný
kříž na památku všem ztroskotaným.
Večer jsem se šel podívat na diskotéku. Kromě moderních tanců se tu hojně
tancuje"séga". Je to směs z původních francouzských kvadril (čtverylek),
doplněných černošskou hudbou původních otroků, kteří se chtěli po těžké
práci bavit. Hudbu doplňuje všechno, na čem se dá bubnovat nebo aspoň brnkat. Tanec
je to dost erotický, něco jako přetvořená samba na lambádu.
Další dva dny jsem strávil na jihu ostrova. Tam už je hotelů méně. Na malém
výčnělku je obrovská černá skála - solitér - Černý Brabant, obklopený
nejdražšími hotely ostrova. Pobřeží je dále na jih více členité; kupy černých
ohlazených kamenů se táhnou až do moře a vymezují tak desítky minipláží. Každý
si může najít tu svoji a koupat se třeba jen tak. U nejjižnějšího městečka
Souillacu se přibližují korálové útesy blízko k pobřeží, laguna je najednou
plná ostrých břitů a všude jsou nápisy "Koupání zakázáno, hrozí
smrt!" Aby to bylo jasné všem, jsou tu na dohled od sebe velké tabule s
nakreslenou lebkou a zkříženými kostmi.
Poslední den před odjezdem mě pozval soused z hotelu na velkou náboženskou
slavnost hinduistů. Kousek za městem je menší chrám s několika věžemi a hlavní
kopulí. Všude kolem bylo plno černookých a snědých Indů v parádním oblečení,
ženy v krásných sárí, děcka jako malovaná. Uprostřed plápolala velká vatra z
klád, vzadu čekala na voze s gumovými koly bohyně. A ne ledasjaká! Barevné fábory,
girlandy a jiná výzdoba kolem pozlacené postavy byly vysoké aspoň 3 metry. Lid se
bavil, jíst se ale smělo až po hlavním obřadu. Nakonec přitáhli mladí chlapci vůz
s bohyní k napůl vyhaslé vartě. Před vozem postupovala v tanečním kroku skupina
chlapců a dívek, jednotně oblečených, každý se dvěma bambusovými tyčkami. Do
kroku jim vzadu hrály nějaké píšťaly a mládež rytmicky klepala tyčkami o sebe a o
tyčky sousedů. Napsáno to vypadá příliš jednoduše, ale ta atmosféra davu, kouř
vatry, zvláštní zvuky píšťal zvyšovaly napjatost náboženské oslavy. Po několika
zpěvech byla bohyně zase odvezena a nastalo všeobecné hodování, popíjení a
všeliké radování, k největší radosti malých dětí.
Další den jsem už odjížděl na letiště, opět přes celý ostrov. Kolem lánů
cukrové třtiny, palem, stromů santalového dřeva, araukárií i dvoumetrových
křovisek planých fuchsií. Letadlo Air France mě záhy odnáší vstříc
dalším exotickým zemím světa... Miroslav Šnejdar Zeměpisné sdružení |