Více nežli půl hodiny se proplétáme dopravní špičkou asturského Ovieda. Konečně nacházíme směrovku, která nás navádí na jižní úbočí kopce Naranco za městem ke dvěma nejskvělejším památkám asturského předrománského stavitelského umění. Autobus šplhá serpentinami úbočím kopce. Město se pod námi v horkém oparu srpnového odpoledne jen nezřetelně rýsuje. A slunce pořádně připaluje. Mezi sytou zelení eukalyptů se jako dvě perly skvějí nádherné zlatohnědé stavby zalité sluncem.
Koncem 8. století bylo Oviedo hlavním městem Asturského království. V této době se
zde stavěly zaklenuté kamenné budovy, jaké v ostatní Evropě byly neznámé nebo
vzácné. Byl to výsledek pokračování tradic navazující na vizigotské tradice
stavitelské ale i kulturní. Stavitelský styl byl nazván asturským předrománským
slohem. Velkého rozkvětu se mu dostalo za vlády krále Alfonse II. (791 - 842) a jeho
syna Ramira I, jež vládl v létech 842 - 850. Bohužel ještě před přenesením
hlavního města z Ovieda do Leónu začátkem 10. století stavitelský rozmach postupně
zanikl. V okolí Ovieda i ve městě samotném je celá řada stavebních památek z této
doby, ovšem nejzachovalejší jsou asi 3 km nad městem dvě stavby, Santa Maria de
Naranco a San Miguel de Lillo.
Jako kostel sloužila a byla pokládána první z nich, Santa Maria de Naranco. Dlouho se
myslelo, že je to kaple královského paláce. Ovšem později se zjistilo, že tato
stavba byla přijímacím sálem letohrádku krále Ramira I. Vlastní palácovou kaplí
byla druhá stavba asi 300 m opodál San Miguel de Lillo. Různé stavební úpravy
poznamenaly stavbu, ale při restaurování v roce 1930 jí byla vrácena původní
podoba. Tato velmi významná evropská památka je o to cennější, že se z této doby
nikde nezachoval žádný jiný přijímací královský sál i když jich byla jistě
celá řada. Stavba má protáhlý obdélníkový půdorys a dvě podlaží. V prvním je
ústřední sál bez oken do něhož svítí slunce arkádovými lodžiemi v obou
štítových průčelích jako soláriemi. Pod jedním z nich je v přízemí soukromá
královská kaple, pod druhým lázně a střední část byla zřejmě určena
strážným a služebnictvu. Horní sál patrně rozdělený závěsy sloužil jako
ložnice a jídelna. Celá stavba je velmi působivá a s vytříbeným uměleckým vkusem
vyzdobená mistrem Ramira I. Dekorativní plastické medailonky v arkádách a pod
římsami připomínají kulaté spony Vikingů, ovlivněné orientálními prvky. Další
zase mají zřejmý původ ve vizigótském umění.
V palácové kapli San Miguel de Lillo se pravděpodobně ukládala nejvzácnější
toledská relikvie, zachráněná před arabskými dobyvateli. Byla to údajná tříska z
kříže Krista. Dřevo se řekne latinsky lignum a proto se tato kaple dříve jmenovala
San Miguel de Lino. Z celé stavby se dochovala pouze západní část vybudovaná na
základě tvaru řeckého kříže. Vzhledově je přísnější a není tak vzdušná a
elegantní jako královský letohrádek. Ostění dveřního portálu je vyzdobeno
reliéfy s výjevy z cirku, objevují se i geometrické motivy. Obě stavby byly postaveny
kolem roku 848. V Asturii se tak zcela nezávisle na ostatní Evropě zrodil samostatný
předrománský sloh.
Odpolední žár se stupňuje a tak pobyt v chladnějších prostorách obou stavebních
skvostů je velmi příjemný, navíc je vzduch prosycený příjemnou eukalyptovou
vůní.
Rady na cestu:
K areálu nejezdí místní autobusová doprava. Dostat se sem můžeme buď pěšky
či taxíkem. Vstupné se v roce 1995 neplatilo. Jaroslav Hladík Klub cestovatelů Hanzelky a Zikmunda Globe Prosiměřice |