Mezi komplexy příměstských paláců Petrohradu zaujímá Gatčina významné místo. Vzhled palácově-parkového komplexu z 18. století je neopakovatelný. Jeho svéráz v krajině jezer Bílého, Stříbrného a Černého…, která tvoří základ spojení severské přírody s architekturou paláců, pavilonů, bran, můstků a obelisků, spočívá v harmonickém souladu těchto krajinných prvků. Dnes je palácový komplex na Seznamu světového dědictví UNESCO.
Již v minulosti tudy vedla cesta ze Pskova dál na sever. Krajina tu
byla poznamenána někdejší přítomností ledovce, tedy bažinatá a těžko
prostupná. Proto tu na mnoha místech bylo nutné provést úpravy použitím
hatí (gať, v překladu „cesta přes bažinu“), od toho pak jméno
pozdější vísky Gatčina.
Avšak už v 15. stol. stávala u Černého jezera vesnička Chotčino a na
začátku 18. stol. jsou první zmínky o vísce Gatčinská, u jezera Bílého.
Když Petr I. porazil Švédy a získal toto území, daroval jej v roce
1712 své sestře carevici Natálii Alexejevně. Místo pak měnilo své
majitele, až ho kupuje Kateřina II. a v roce 1756 se stává majitelem Gatčiny
její přítel, kníže Orlov, kterému jej věnuje. Ten dává postavit první
palác (1766-1781) a jako vedoucí architekt a stavitel je pozván Antonio
Rinaldi. Mezi jezery Bílým a Stříbrným je navržen anglický park, jako
jeden z prvních v Rusku.
Foto tiskové oddělení Gatčinského muzea
Na jeho koncepci se podílel anglický parkový
architekt John Bush. Spolu s ním tu pracovali i zahradníci D. Šparro, J.
Hakket, L. Ivanov, V. Kolupajev a i další. Po Orlovově smrti získává
oblast znovu Kateřina II. a palác s parkem věnuje synovi careviči Pavlu I. (velkokníže, od roku 1796 car). Ten tu žije v osmdesátých a
devadesátých letech 18. stol. Pavel I. tu měl svou armádu, loďstvo, i dělostřelectvo.
Velitelem dělostřelců byl pozdější významný vojenský reformátor hrabě
Alexej Andrejevič Arakčejev. Říká se, že ruské dělostřelectvo vzešlo z
gatčinských mužů a díky reformám hraběte (zkušenosti po porážce u
Slavkova) se zrodila zcela nová kvalita tohoto druhu vojsk.
Foto tiskové oddělení Gatčinského muzea
Překrásné plochy parku doplnily pak i další součásti a Pavel I. nechal
palác přestavět svým dvorním architektem Vincenzem Brennou, který se
zasloužil i o další stavby v Petrohradu i okolních palácích. Brenna
změnil původní Rinaldiho koncepci a všechny odkryté prvky (galerie) zakryl
a přidal další křídla paláce. Po smrti cara tu žila jeho vdova Marie
Fjodorovna (Žofie Dorota Württemberská).
Foto Wikipedie
Na konci 18. století přibyl na břehu Černého jezera Prioratský palác,
který dal i jméno okolnímu parku, pravděpodobně díky své velikosti a
vzhledu (toto slovo pochází od francouzského priuré –
tak se v Západní Evropě označovaly malé kláštery a zemědělské
usedlosti). Na sever od palácového parku se
nachází velká obora, honitba sloužící panstvu k lovu. Ten se zde
provozoval již za knížete Orlova, ale oficiálně byla honitba jako carská
uznána až za cara Alexandra II. Dřívější rozloha čítala několik tisíc
ha. Byla tu uměle vysazena zvěř mnoha druhů, např. zubr. Honitba byla muzeu
vrácena teprve v roce 2020, les byl asi 100 let neudržovaný, a proto je
na současném vedení muzea jeho rekonstrukce do původního stavu. Většina
budov se však dochovala.
Foto Wikipedie
Palác i okolní parky byly využívány i dalšími cary. Velmi si ho oblíbil
i car Alexandr III., který odtud řídil dění v Rusku po 13 let. Byl to
celkem skromný člověk, o čemž svědčí i výbava jeho soukromých rodinných
komnat. Přišel sem po smrti svého otce cara Alexandra II., zavražděného v
Petrohradě 1881, (mezi atentátníky byl i bratr V. I. Lenina). Cara zde chránila
mohutná vojenská síla. Také tu vyrostl i jeho syn Mikuláš II. a jezdil sem
i po smrti otce za matkou Marií Fjodorovnou (Marie Sofie Dánská).
V roce 1917 zde sídlil i předseda prozatímní vlády Alexandr
Fjodorovič Kerenskij. Vypráví se zde příhoda, kdy musel uprchnout po útoku
na Zimní palác, zde se přestrojil, aby se jako námořník Dybenko dostal ke
generálu Krasnovovi. Příhodu o ženském přestrojení si však lidová tvořivost
vymyslela a není pravdou. Hned po bolševické revoluci byly všechny carské
paláce a parky vyhlášeny za muzea. Zde v Gatčině byl vedoucím
skupiny, která prováděla inventarizaci majetku, vnuk Platona Zubova, toho
Zubova, který útočil ve skupině atentátníků na cara Pavla I. a údajně
byl i jeho vrahem. Stal se i prvním ředitelem muzea.
Zámek i parky utrpěly v době fašistické okupace. V roce 1944 požár
zničil centrální a Arzenální část paláce. Nedotkl se však kostela v
Kuchyňském křídle. Zastavil se na schodišti před kostelem a dodnes je to
považováno za zázrak.
Foto tiskové oddělení Gatčinského muzea
Po válce bylo rozhodnuto, že se palác nebude opravovat a jeho použitelné
části byly předány vojákům, kteří zde měli svou školu, kasárna a
organizace NII. Gatčina nebyla na linii fronty, proto nebyla natolik poničená,
jako okolní příměstské carské paláce a parky.
Muzejníci před válkou zachránili velkou část sbírek, ty však byly po
válce přiděleny jiným organizacím. Chtěli proto změnit rozhodnutí o dalším
osudu paláce. Chtěli poslat dopis samotnému L. I. Brežněvovi, ale problém
byl, jak mu ho doručit. Jeden ze spolupracovníků muzejníků se znal z
války s chlapcem, který se stal v 70tých letech stranickým vedoucím Petrohradu a ten dopis předal. Proběhla jednání na té nejvyšší úrovni a
bylo rozhodnuto Paláce v Gatčině obnovit.
Opravy začaly mnohem později než v ostatních palácích kolem Petrohradu
(1976, projekt zpracoval M. M. Plotnikov, laureát státní ceny) a první 3 místnosti
byly slavnostně otevřeny veřejnosti v květnu 1985 u příležitosti
40. výročí vítězství nad fašismem. V roce 2010 to bylo 11 místností,
a dnes je opraveno celé první a druhé podlaží, což si lze prohlédnout
na interaktivním plánku na stránkách Gatčinského paláce.
Doposud nebyly ale všechny škody způsobené válečnými událostmi odstraněny.
V parku pak byly již opraveny Venušin pavilon, Březový domek, můstky a
brány pocházející z přelomu 18. a 19. století. Později pak i Osobní parčík
Pavla I.
Foto Wikipedie
Neoddělitelnou částí celého komplexu jsou budovy na přilehlé ulici 25.
října. oddělující parky Palácový a Prioratský. Kde výrazně vystupuje
opravený (1987) 33 metrů vysoký obelisk Konnetabl
architekta Brenna (1793, zničen bleskem 1881) Označení pochází z
francouzštiny a znamená nejvyšší vojenskou hodnost vojenského pobočníka
panovníka, stavěno na návrh Pavla I. po jeho cestě do Francie. Postavil ho
Kirjan Plastinin, jehož dílna zde prováděla řadu kamenických prací.
Muzeem dnes vedou trasy, ke kterým je vydán podrobný průvodce.
Podívejme se po okolí paláce. Svoji procházku začneme na rozlehlém náměstí
před palácem (platz), kterému vévodí socha cara Pavla I. Z této
strany vnímáme celou rozlehlou stavbu jako velikou podkovu na konci, které
jsou křídla Kuchyňské vlevo a Arsenální vpravo o půdorysu pravidelného
čtverce s vnitřním dvorem (kare). Na spojení s hlavním palácem
stojí rozložité věže s černou střechou. Nad centrální částí
paláce vystupují pětihranné věžičky. Signální vlevo a Hodinová vpravo.
Fasádu tvoří bloky z místního pudostského vápence. Tento kámen má
osobitou vlastnost, mění svůj odstín v závislosti od změn denního
osvětlení. V jasném slunečním svitu se zlatě lesknou, v mlhavém
dni mají chladný kovový odstín. Palác má 3 podlaží. Rinaldiho stavba
trvala asi 15 let a byla zakončena v roce 1781. Druhé podlaží tvořila
lodžie a koncová čtvercová křídla (karé) byla jednopodlažní. V nich
byly původně konírny a hospodářské prostory. V devadesátých letech
18. století změnil Brenna vzhled řady interiérů hlavního paláce. Přistavěl
další podlaží k oběma karé a uzavřel lodžie v průčelí.
Louka před průčelím paláce byla ještě za velkoknížete Pavla I. přeměněna
na tzv. „plac“, cvičiště pro Pavlovy vojáky. Konec cvičiště ohraničovala
nižší zídka, před kterou byl příkop a dva můstky přes něj. V
letech 1845 až 49 architekt Kuzmin upravil obě budovy karé, kde v pravém
vznikla zbrojnice. Signální i Hodinová věž byly v letech 1853 až 57 o něco
zvýšeny. Zídka u platzu byla zesílena a zvýšena, přes příkop vybudovány
litinové mosty a vztyčen pomník caru Pavlu I. Úpravy v polovině 19.
století se nedotkly hlavních slavnostních místností v mezaninu Hlavního
paláce, kde se zachovaly práce Rinaldiho, Brenny i Voronichina. V Arzenálním
křídle se zachovaly interiéry Kuzmina i Štakenšneidera. Byla tu soustředěna
díla malířská, sochařská i užitého umění.
Foto Wikipedie
Vchod do parku je z protější strany směřující ke Stříbrnému
jezeru. Tvoří ho ozdobný balkón podepřený dvěma sloupy. Vede od něj široké
schodiště ozdobené dvěma sochami „Války“ a „Míru“. Autory jsou I.
Morlejter a D. Markiori. Pod Hodinovou věží byl na konci 18. století vybudován
Osobní park pro cara Pavla I. Vycházel sem přímo ze svého pokoje k
procházkám a odpočinku. Park tvořila řada přesných linií cest, trávníků
a keřů. Uprostřed je kruhový prostor se sochou Flory, antické bohyně
plodnosti obklopené ještě několika hlavami. Dílo bylo vytvořeno v Itálii
v dílně F. Medika. Pod tarasem Osobního parku cara je studna s přírodním
pramenem vody ze sedmdesátých let 18. století. Nedaleko je i Kapří rybník
vykopaný na konci 18. století a dodnes tu je možné kapry vidět. Podle
informací z paláce jich tu je v současnosti asi 200. Materiál získaný
při vzniku rybníka byl použit na nasypání okolních teras tvořících
linii horních a dolních „Holandských sadů“. Další jejich výzdobu tvoří
velké květináče a upravené chodníčky na svazích náspů, spolu s řadou zde umístěných soch. Za touto částí je pak Lipový sad. Kolem Kapřího
rybníčku byly postaveny i kamenné mostky (Kapří a Lví). Směrem k
paláci je kamenná terasa připomínající spíš pevnostní opevnění. Hrubá
„romantika“ této kompozice je podtržena dvěma kamennými stavbičkami - strážnicemi vojenského typu. Na konci 18. století tu byla i závora na Admirálském
mostu ve směru k hlavní silnici, dnes ulice 25. října. Z tohoto
místa se otvírá pohled na 33 m vysoký ztepilý obelisk „Konnetabl“, který
je již tradičním a neodmyslitelným symbolem Gatčiny. Je ještě řada zajímavostí
ve stále renovovaném parku i paláci, to však již necháme na samotném
návštěvníkovi.
Podzemní chodba (Echo) - foto Wikipedie
V současnosti lze vidět, mimo jiné,
- podzemní chodbu (Echo) z paláce k jezírku, kde se rozléhá
ozvěna slov. Známý je příklad „kdo porazil Francuzov“ a ozvěna
odpoví Kutuzov. Tudy chodil tajně z paláce i car Pavel I.,
- slavnostní schodiště a sály z konce 18. století ve druhém
podlaží Centrálního paláce, otevřeno 1985,
- řecká galerie a sály a komnaty za ní a Komnata Rotariho, otevřeno
2016,
- mezanin a Mramorové schodiště (Arsenální křídlo, 2. podl.), otevřeno
2012,
- místnosti rodiny cara Alexandra III. (Arsenální křídlo, 2. podl.),
otevřeno 2012,
- místnosti rodiny cara Mikuláše I. (Arsenální křídlo, 1. podl.),
otevřeno 2020,
V květnu 2021 bude otevřen po rekonstrukci Arsenální sál, který
je největší místností v paláci - 600 m2, v prvním podlaží Arzenálního křídla. Zde se rodina cara Mikuláše
I. scházela v době významných rodinných i jiných svátků. Bude
odtud z přízemí možné projít přímo po Mramorovém schodišti do
komnat cara Mikuláše I.
Přejme si jen, aby tato smutná covidová doba brzy skončila a dalo se cestovat. Pokud má čtenář zájem, lze navštívit i stránky Gatčinského muzea -
http://gatchinapalace.ru/. Opravy v Gatčině ještě nějakou dobu potrvají, ale již dnes stojí za to se zde zastavit a prohlédnout si toto velkolepé dílo.
Lze si i prohlédnout na https://www.youtube.com/channel/UCft9Kglrz4NBNP69_lbpLJw nebo
https://www.facebook.com/gatchina.palace, kde je mnoho dalších obrázků.
Autor článku děkuje tímto tiskovému oddělení Gatčinského muzea za informace a laskavé svolení použít snímky z jejich fondu.
Ivan Farský Zeměpisné sdružení |