Indonésie je jednou z kolébek lidstva. Na ostrovy se dostávali obyvatelé
z Malajsie, jižní Číny a Indie a v novověku přinášeli s sebou
buddhismus a hinduismus. Vznikala celá řada knížectví, království i sultanátů. Na
Timoru bylo už v 7. stol více malých království, v nichž nakupovali
arabští a čínští kupci vzácné santálové dřevo. V 16. stol. ovládl většinu
území islám, ale začaly připlouvat portugalské a později holandské lodě.
Holand’ ané ovládli (spolu s celou Indonésií) západní část Timoru,
Portugalci východní část. V roce 1942, když se chystali na vpád do Austrálie,
obsadili Timor Japonci. Po roce 1945 připadla západní polovina ostrova nově vzniklé
Indonéské republice a východ se vrátil do portugalské správy.
Když se portugalská koloniální říše v roce 1975 rozpadla, připojila
Indonésie Východní Timor ke svému území. V důsledku odporu místních obyvatel
mělo obsazení násilnou podobu: na sto tisíc lidí bylo zabito, část jich utekla do
hor, odkud pak jako bojovníci hnutí za osvobození (Fretilin) dlouhá léta pořádali
výpady. Ve statistikách OSN nepřestával Východní Timor figurovat jako území
stojící mimo Indonésii.
Pod tlakem světového mínění zrevidovala Indonésie svůj pohled na Východní
Timor jako na svou integrální součást a povolila zde konání referenda o
samostatnosti. Přes třiadvacetiletou okupaci (nebo právě proto) se 78,5 % voličů
Východního Timoru vyslovilo pro nezávislost. Přesto v zemi zavládl chaos;
indonéské vládní ozbrojené milice zase útočily na civilisty, zuřily požáry a
bylo vyhlášeno stanné právo. Nakonec se podařilo situaci uklidnit a dnes stojí
východní část ostrova na prahu nezávislosti. Já jsem byl na Timoru těsně před
těmito volbami.
Plný očekávání jsem tehdy vyhlížel z okénka letadla, když jsme zakroužili nad
indonéským (západotimorským) provinčním centrem Kupangem. Bylo vidět, že to je
jedna velká vesnice, přestože má asi půl milionu obyvatel. Pár živějších ulic
kolem starého města a přístavu obklopuje velké množství nízkých domků,
rozhozených mezi nízkými kopečky. S několika mladými Angličany jsem si vybral
levnější hostel Eden, který měl s rájem jen společné jméno. V menší
zahrádce stál domek s kuchyňkou a kolem bylo šest dřevěných chatiček se
střechou z rákosu. V chatce stály dvě palandy, stolek a jedna židle. Skříň
nahrazovalo pár velkých hřebíků v nosné konstrukci. Chatka měla i vlastní
záchod, tedy díru do země s nezbytným hrníčkem na oplachování. Večer a
v noci byly všude mraky moskytů, protože vůkol byla voda: kolem hostelu vedl
vodní kanál, zásobující zahrádku čínského typu, s mnoha potůčky, můstky
a skalisky. Za hostelem byl navíc rybník, kde ženy myly nádobí, praly prádlo a
večer se tam koupalo celé okolí.
Druhý den jsme si vyšli na prohlídku města. Byla Květná neděle před
Velikonocemi a kolem katolického kostela stálo mnoho lidí a poslouchalo bohoslužby,
přenášené rozhlasem z kostela. Všude potkáváme plno dětí s palmovými
větvičkami. Do kostela se davy věřících nevešly. Po mši jsme se vydali na
tržiště, jehož přední část je stejná, jako u nás boudy Vietnamců. Vzadu to ale
bylo horší: ghetto chudých a nejchudších, polorozbité domky, odpadky
v kanalizačních příkopech a všude bahno. Mezi tím si hrají děti a pobíhají
prasata a kozy, které se v hromadách odpadků snaží najít něco k snědku.
Na konci uličky je vedle velkého smetiště studna na vodu, jediná v celé ulici.
O kousek dál mě čekalo překvapení: uprostřed plácku, zatopeného vodou, stála
krásná, bílá soška dívky s uraženou jednou rukou. Kdoví kde stála před
revolucí!
U dalšího kostela na břehu moře je pěkný výhled na posvátnou horu Mutis (2427
m). Není nejvyšší, protože dál na východě je sopka Ramelau s 2920 metry. Zátoka
dnes byla prázdná, protože katoličtí rybáři světí neděli. Jen občas byla vidět
lod’ ka s barevnými plachtami pro turisty nebo movitější
"mořeplavce".
Kupang má jako sídlo provincie řadu škol, obchodů, úřadů a větší přístav.
Navštívil jsem i zajímavé muzeum s historickými i kulturními památkami na
všechny druhy osídlení a režimů. A také tu je jediná továrna na destilaci
santálového dřeva v Indonésii. Celá indonéská západní část Timoru má asi
19 tis. km2 a žije tu 1,7 milionu obyvatel.
Mě ale lákala cesta do Východního Timoru, kde už tenkrát byly menší šarvátky.
Hlídky vojáků prohlížely před hranicemi každého cestujícího v autobusech,
jediném dopravním prostředku. Nejprve jsem jel asi 150 km do okresního města
Kefamenanu, kterému nikdo neřekne jinak než "Kefa". Přede mnou se
v autobuse bavili potichu dva muži portugalsky a na první zastávce jsme se u piva
seznámili. Na můj dotaz, jak se dostat do hlavního města Východního Timoru, Dili, mi
řekli, že se mi to nepodaří, protože jsem z východní Evropy a ještě ke
všemu mluvím portugalsky. Východní Timor má ale dvě enklávy na severním
pobřeží, kde jeden z mužů bydlel a ten mě pozval k sobě, protože
enklávy nejsou vojskem tak hlídány. V té bližší enklávě jsou tři
městečka: Nitibe,Ocussi a Oessilo.
Cestou do Kefa a dále bylo vidět řadu vesniček s domky jako včelími úly.
Stěny jsou nahoře zakončeny vysokým kuželem a vedle bývá něco jako dřevěný
slunečník, který je vlastně otevřeným obývákem a komorou současně. Jsou to
vesnice starého kmene Atoniů, které vede rada starších, podléhající
"králi". Ten pobírá od vesničanů menší desátky a musí zajišt’ ovat
pořádání kmenových slavností a rituálů.
Z Kefa na hranici enklávy to je pouhá půlhodinka cesty, ale hned byl vidět
rozdíl: cesta byla víc rozbitá, bylo tu několik malých posádek, vesničky nebyly tak
úpravné a skrývaly se pod eukalypty, palmami a santalovými stromy. Je to tady spíše
bujnější savana; nezapomeňme, že jsme jen asi 500 km od severní a suché Austrálie.
Aby byla flóra i fauna co nejvíce zachována, byla zřízena na severním svahu svaté
hory Mutis velká přírodní rezervace, kolem které jsme jeli. I tady bylo dost osad
Atoniů.
Vyprávění mého společníka by zabralo několik stran. Od původní euforie po
uvolnění z portugalského panství, přes obsazení indonéskými vojáky, činnost
ve Fretilinu, útěky do hor, až ke smrti jeho dvou bratrů (jeden v boji, druhý
v horách na nemoc bez léků). Také jsme porovnávali stav u nás v r. 1968 a
1989.
Za sedlem u svaté hory už procházela hranice. Vstoupil jsem na území Východního
Timoru. Cesta se svažovala dolů, spolu s mnoha říčkami a potoky. Několik dní
předtím pršelo a tak bylo všude hodně vody. Když už jsme přijížděli
k prvnímu městečku, objevila se rovinka a v ní tekla asi kilometr široká
řeka, ve které čněl uprostřed menší dřevěný most se zábradlím. Tam teče
normálně malá řeka, která se ted’ po průtržích rozvodnila. I můj
spolucestující byl překvapen, protože před několika dny tu projížděl bez
problémů.
Nedalo se nic dělat. Autobus zastavil, osazenstvo vystoupilo, muži svlékli kalhoty a
ženy si vykasaly sukně hodně vysoko, jak to jen šlo. Zavazadla putovala na hlavy a
záda, žádný nosič nebyl k dispozici. První šli ti, co znali cestu. Vstoupili
do kalné, žluté vody, která se hnala silným proudem. Na druhou stranu řeky přijel
podobný autobus a situace se tam opakovala. Lidé balancovali v proudu a nechybělo
ani uklouznutí a pád do vody.
Když jsem to viděl, přešla mě chut’ na další cestu s velkým zavazadlem
na zádech a v neznámém terénu. Zůstal jsem na břehu a spolu se mnou ještě
dvě jeptišky. Bud’ to že byly starší, nebo se neodvážily vykasat si sukně
příliš vysoko. Vyčkali jsme příchodu skupiny z druhého břehu, která se
dlouho dávala do pořádku a za hodinu jsem se vracel stejnou cestou do Kefa a pak po
přenocování i do Kupangu. Ve Východním Timoru jsem pobyl vlastně jen asi půl dne a
ujel 40 kilometrů, ale stejně si mohu připsat návštěvu nové země do svého
rejstříku.