Před lety žil v Buchaře zlatník a měl krásnou ženu. Ta soutěžila svým vzhledem s nádherou klenotů, které vyráběl. Po léta nosil do domu klenotníka vodu stejný roznašeč. Byl vždy zdvořilý, poctivý, zlatníkova žena byla ctnostná a pán domu si všímal jen své práce a rodiny.
Až jednoho dne naplnil roznašeč vody nádrže v domě jako jindy, ale na odchodu se přitočil k přihlížející ženě šperkaře, vzal ji za ruku a začal jí paži tisknout a hladit. Žena si to nechala líbit a teprve po chvíli se roznašeči vody vytrhla a odběhla. Když se ale vrátil její manžel, spustila na něj:
"Přiznej se, co se ti dnes přihodilo na trhu? Určitě se stalo něco, co není v pořádku."
Až jednoho dne naplnil roznašeč vody nádrže v domě jako jindy, ale na odchodu se
přitočil k přihlížející ženě šperkaře, vzal ji za ruku a začal jí paži
tisknout a hladit. Žena si to nechala líbit a teprve po chvíli se roznašeči vody
vytrhla a odběhla. Když se ale vrátil její manžel, spustila na něj:
"Přiznej se, co se ti dnes přihodilo na trhu? Určitě se stalo něco, co není
v pořádku."
Zlatník zaváhal, ale žena naléhala dál, aby jí řekl, co se stalo.
"Nějaká neznámá žena si u mě před časem objednala náramek a dnes si ho
přišla vyzvednout. Přinesl jsem náramek a připjal jí ho na předloktí. Nevím, co
se stalo, měla nádhernou paži a já ji najednou hladil a tiskl," přiznal se
zlatník své manželce.
"No to se podívejme, proto se stalo to, co se přihodilo mně." A
vyprávěla mu, jak přišel jejich roznašeč vody, který si po léta nikdy nic
nedovolil, a najednou jí tiskl ruku.
"Osud zaslechl tvůj čin a postaral se o ozvěnu," uzavřela žena jejich
rozpravu.
"Odpusť mi ženo," prosil zlatník. "Jako bych nevěděl, že kámen
vržený k nebi se vrací," omlouval se a pro sebe si pomyslel: ještě že jsem ho
nevyhodil příliš vysoko.
Zrovna na ten příběh z Tisíce a jedné noci jsem si vzpomněl, když jsem míjel
taxík, u kterého v poledním horku řidič právě vyměňoval píchlé kolo. Funěl,
nadával a cloumal zuřivě šroubem, který nešel povolit. Před pár minutami zastavila
na mé mávnutí právě tahle stará Volha.
"Potřebuji se dostat k madrase Čar-minar", řekl jsem řidiči do okýnka.
Prohlédl si mě, okem mrknul na teploměr na palubní desce a pak vyslovil zcela
absurdní sumu.
"Máš mě za idiota?" řekl jsem mu a hodil si brašnu s fotoaparáty na
rameno. K madrase to mohlo být tak sotva dva kilometry, to ujdu i v tom horku.
Teď míjím funícího taxikáře a nemůžu se zbavit pocitu zlomyslného
zadostiučinění.
"...kámen k nebi vržený se vrací...," znova se mi vybavil ten starý
příběh, duch Buchary je tu všudypřítomný a funguje stále.
Odedávna sem mířily karavanní stezky z východu i západu, ze severu i z jihu.
Putovali sem kupci z Číny, Persie, Ruska i daleké Indie. Odpočinek v Bucharské oáze,
obklopené písečnými pláněmi pouště Kyzylkum, hledali i benátští obchodníci a
tu a tam sem zajeli i odvážní muži až z daleké Skandinávie. Zboží sem
přicházelo ze Středomoří i z Tibetu a naopak odtud do dálav putovalo zase
orientální koření, hedvábí, kožešiny, výrobky zlatnických mistrů i koberce
místních tkalců.
A Buchara ze své strategické polohy těžila a bohatla. Nejen zboží ale proslavilo
toto město. Buchaře se říkalo "moudrá", protože tu žilo a tvořilo mnoho
slavných učenců, stavitelů, lékařů i básníků. Jména jako Rúdaki a Dakikí,
Naršahi, Avicena, Ahmad Mah dúm Dóniš nebo Sadriddín Ajní nebyla dodnes zapomenuta.
Před úspěchy těchto myslitelů se s úctou skláněli současníci i generace
příští.
Buchara patří k nejstarším městům Střední Asie a byla založena na dolním toku
řeky Zeravšan již v 1. tisíciletí př. n. l. Nejstarší písemné zmínky se
objevují v dílech arabských kronikářů v 8. století n. l. Nejdůkladněji ale
dějiny města popisuje až zdejší rodák, historik Abú Bakr Naršahí (899-959).
Až do poloviny 4. století n. l. byla Buchara součástí Kúšánského království,
v 5. století byla součástí Euthalitského státu, jehož metropole ležela od Buchary
ve vzdálenosti jen nějakých 40 kilometrů. V sedmém století dobyli Arabové postupně
Egypt, Palestinu, Írán a vkročili také do Střední Asie. Roku 709 dorazili až k
hradbám Buchary a dobyli ji mocným útokem. V 9. století se město dostalo do područí
Samánovců a stalo se centrem rozlehlého feudálního státu. Buchara se v té době
mocně rozvíjela. V centru města Registanu se usídlily úřady - dívány, a stály tu
i paláce bucharských velmožů a vládců. Ulice Rabátu, neboli předměstí, obsadili
řemeslníci, Ark - či chcete-li citadelu - obhospodařovali vojáci. Město chránily
mohutné hradby s jedenácti branami a celé 10. století je dodnes považováno za dobu
největšího rozkvětu Buchary.
Ani mohutné hradby neochránily Bucharu před dalšími nájezdy. Strategické místo
oázy na křižovatce karavaních cest i její bohatství bylo velkým lákadlem. Buchara
neušla pozornosti ani Čingischána, který město po úporném boji dobyl v roce 1220.
Za několik málo dnů zbyly z města jen doutnající trosky bez života. Je paradoxem
že o znovuobnovení slávy Buchary se vlastně zasloužil Tímúr, jeden z
Čingischánových potomků a pak především Tímúrův vnuk Ulug-beg.
Mnoho z toho, co bylo tehdy postaveno, zdobí Bucharu dodnes.
Základní informace:
Historické centrum Buchary bylo zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO v
roce 1993. K nejpozoruhodnějším památkám patří Ark - bývalá citadela, Mauzoleum
Izmaíla Samaního, Mauzoleum Čašman-ajub, Mešita Baland, Minaret Kalan, Mešita Kalan.
Pozoruhodné jsou také medresy Miri-arab, Ulugh-bekova, Abdul-Azíze-chána, Čar-minar a
další stavby. Lumír Pecold |