Tradičně vstáváme brzo, dokud je ještě přijatelná teplota, chceme udělat první prohlídku celé lokality. Ani není potřeba se nutit do vstávání. Po celou noc jsme kvůli snad nejtěžším náletům komárů po dobu pobytu ani nespali. Dokonce i Igamov se jednou probudil z hlubokého spánku, aby zabrblal pod svůj mohutný knír : "svoloč jedna zatracená" a spal dál. Ovšem nevím, zda se mu jen něco nezdálo. Ráno je kouzelné. Dávám do batůžku nezbytné potřeby a loučím se s kamarády:
"Kluci, vrátím se večer, chci se toulat sám." Berou má slova na vědomí. Vědí, že hodně fotím, kreslím, píši si do deníku a respektují mé přání.
Nejprve se stezka vedoucí od jurty stáčí do husté houštiny saxaulového
porostu, aby po několika stovkách metrů vyústila na ploché, široké otevřené místo.
Zde kdysi stálo slavné město. Mezi pahorky navátého prachu, občas porostlé nízkými
saxauly a pelyňky, jsou všude, kam oko dohlédne samé střepy keramických obkladů, cihly a sutiny. Čtyři mauzolea, portál karavansaraje a minaret stojící zcela osamoceně jako
varovný prst tyčící se k věčně rozpálené obloze. To je vše,co zůstalo.
Minaret Kutlug Timura pocházející z let 1321-1326 patří k jedněm
z nejvyšších ve Střední Asii. Měří 62 metrů a uvnitř je 143 točitých
schodů Točité schody vedly ke svítilně, bývala to nějaká lucerna, umístěná na
vrcholu minaretu a měla funkci suchozemského majáku v nekonečné okolní poušti.
Zajímavé je velmi silné a prohnuté ztenčování stvolu minaretu směrem
k vrcholu.
Vystoupil jsem po poškozených schodech až na 89 stupínek, výš už se nedalo,
schodiště bylo značně zničené. Průzorem ve zdi jsem pozoroval neutěšenou
vyprahlou krajinu pouště s několika troskami kolem a v dálce se třpytící
hladinou Amudarji. Je zázrak, že se dochoval v této majestátnosti do současných
dnů.
Procházím pomalu ke zbytku průčelí hlavní fasády karavanseraje pocházející
přibližně z první poloviny 14. století.
Všude kolem, hromady majolikových obkladů s fragmenty nádherných figurálních
dekorů. Neodolal jsem, vytáhl si náčrtník a začal kreslit a fotografovat.
"Haló, mohu vám nějak pomoci?" ozvalo se . Ohlédl jsem se. Za mnou
stál mladík s lopatkou, smetáčkem a náčrtníkem v rukou. Udiveně jsem na něj
hleděl, protože nikde, při procházení areálem nebyla živá duše.
"Že by tu chtěl snad uklízet?" pomyslil jsem si. V této zemi po mnoha
svých zkušenostech by mne tato absurdní snaha ani moc nepřekvapila. Myšlenku jsem
pronesl nahlas. Zasmáli jsme se oba. Po vzájemném představení a vysvětlení odkud
jsem a co mne zde přivádí jsem získal dobrého informátora a průvodce. Byl to
student Ašchabádské university na prázdninové archeologické praxi. Právě šel na
svůj díl, pokračovat ve svém výzkumu.
"Je nás tu 18 včetně dvou asistentů a jednoho profesora. Jsem tu již druhým
rokem a moc se mi zde líbí. Výzkum je plánován na několik let. Až dostuduji, chtěl
bych pokračovat právě tady. Jestli chcete, provedu vás."
Borja, jak se můj nový průvodce jmenoval, otevřel velkým klíčem bránu mauzolea
Fachreddina Razi, přibližně z 12. století. Je to hrobka jednoho
z chórezmských šachů El Arslana. Samotná hrobka je nevelká krychlová budova
s jehlanovitým ukončením, což je svérázným znakem chórezmských stavitelů.
Stavba ve velmi členitá s mnoha výklenky. Uvnitř se dochovaly zbytky modrých
mozaikových obrazců na stěně, ostatní stěny jen z holých silně zvětralých
cihel. Všude na zemi je plno střepů.
Naproti tomu mauzoleum dynastie Sufi, asi ze šedesátých let 15. století, známé
pod jménem mauzoleum Turabek - Chanym je velká budova v podobě mnohostranné
rotundy se stupňovitou siluetou. Z nevelkého kupolovitého vestibulu jsme vešli do
šestihranného sálu, jež sloužil jako místnost pro modlitby za zemřelé,
následovala čtvercová místnost pro zaopatření zemřelého a poté vlastní hrobka.
Na zdech se dochovala mozaika s rostlinnými motivy. Je to prý další
z typických architektonických prvků východních mauzoleí, zejména
v oblasti bývalé říše Chórezmu. Tato stavba se částečně rekonstruuje.
Ovšem podle tempa práce to bude trvat desetiletí, pokud se vůbec celá památka
opraví. Nejsou prostě peníze.
Kousek opodál si prohlížíme další mauzoleum zvané Tekeša roku 1220. Když Borja
uvedl toto datum, vzpomněl jsem si na Prosiměřice, kde bydlím. První písemní
zmínky o existence tohoto bývalého městečka se totiž vztahují k roku 1226.
Tekeša je jedna z nejstarších částečně dochovaných staveb, jež unikla
řádění nájezdníků. Představuje jeden z architektonických typů
rozšířených ve starém Chórezmu.
Obložení celé stavby je opět z terakoty, pálených a glazovaných cihel i
když už značně poškozených. Na zemi mezi hromadou střepů se mihla velká
ještěrka a za ní druhá.
"Musíme dávat pozor, " říká Borja: " občas se tu objevují
jedovatí hadi, kteří se v těchto sutinách skrývají před sluncem. Během mé
praxe se sice žádný smrtelný případ nestal, ale tři kamarádi již byli
uštknuti. O malé škorpióny tu není nouze, podívej se" a ukázal asi na tří
až čtyřcentimetrového škorpióna, který zalézal pod majolikový střep.
A potom že práce archeologa je tichá a klidná
Jaroslav Hladík Klub cestovatelů Hanzelky a Zikmunda Globe Prosiměřice |