Český les to je také Lísková, Pec, Pivoň, Poběžovice (Ronsperg) nebo Postřekov.
Lísková
Jediná ze zcela zaniklých hraničních vesnic opět po roce 1989 vešla
do povědomí lidí v souvislosti se znovuotevřením přechodu
Lísková-Höll. Slavnostní otevření přechodu do SRN proběhlo dne 26. ledna 1990.
Obec byla založena kolem roku 1600 a poprvé byla zaznamenána na hraniční mapě
v roce 1629 jako Haselbach. K Čechám připadla po úpravě hranic roku 1708.
V roce 1900 měla Lísková i s okolními samotami 50 usedlostí a žilo
v ní 565 Němců a 3 Češi. Na přelomu tisíciletí je prostor zaniklé vesnice
nově upravován.
Pec
Ves se nachází v nadm. výšce 507 m n. m. na úpatí Čerchova 2 kilometry
od Babylonu a 8 km jihozápadně od Domažlic. Od roku 1652 v obci pracovaly
pece a železárny, v roce 1809 byly provozy zrušeny a přebudovány na sklárnu.
Dnes je Pec chodskou rekreační vesnicí. Jeden kilometr severně odtud se nachází
samota Na Šlejfu, kde byla původně brusírna zrcadel.
Na domě čp. 1 je pamětní deska regionálního národopisce a spisovatele J. F.
Hrušky (1865-1937). Na Peci měl ateliér malíř Chodska J. Špillar (1869-1917),
tvořil zde i K. Špillar. U něho pobývali A. Jirásek, J. Jindřich, O. Ostrčil, B.
Benoni, překladatel a básník H. Jelínek i J. Š. Baar.
Na návsi stojí rázovitá kaple sv. Prokopa vystavěná v roce 1909 podle
L. Skřivánka. Vesnice se nachází na křižovatce turistických cest, je zde
ubytovací hostinec, penzion i možnost koupání.
Pivoň
Osada v nadm. výšce 572 metrů se zchátralým objektem bývalého
augustiniánského kláštera z roku 1225 (zrušen 1787) v údolí obklopeném
lesy asi 5 km jihozápadně od Poběžovic. Podle pověsti byl klášter založen
na památku vítězství českého knížete Břetislava I. nad německým vojskem
v roce 1040. Po dobu svého trvání vlastnil klášter 7-12 vsí mezi Mutěnínem,
Poběžovicemi, Pivoní a Postřekovem. V roce 1421 byl klášter spolu s hradem
Herštejn dobyt a vypálen domažlickými husity, po obnově vyhořel roku 1573.
Poběžovice (Ronsperg)
Město v nadm. výšce 435 m n. m. bylo založeno v roce 1359 na úpatí Českého
lesa 15 kilometrů severozápadně od Domažlic. Roku 1424 dostaly Poběžovice od
císaře Zikmunda statut poddanského městečka. Zlomem v dějinách byl rok 1459,
kdy město s tvrzí získal Dobrohost z Ronšperka. Ten nechal postavit pozdně
gotický hrad, městský kostel, byly vybudovány městské hradby s baštami a
třemi branami. Listinou z roku 1502 získalo město výsady-soudní právo,
městský znak a pečeť. Název města se od počátku 16. století nazýval podle
Dobrohostova rodového symbolu berana (něm. Ram) Ramsberg (Ronšperk). Roku 1511 město
obsadila královská vojska, roku 1542 přešlo do majetku Švamberků, od roku 1682
je vlastnil Matyáš Bohumír Wunschwitz. Roku 1846 koupili Poběžovice a Pivoň
příslušníci severobrabandského rodu Coudenhove. Mezi nejvýznamější osobnosti
jejich rodu patřil hrabě Richard Mikuláš Coudenhove-Calergi. Ten snil již ve své
době o budoucích Spojených státech evropských! Poběžovický zámek vlastnili
Coudenhovové až do osvobození do roku 1945. Do té doby se obec jmenovala Ronšperk.
Po druhé světové válce byli němečtí obyvatelé vysídleni, název se změnil na
Poběžovice a postupem času zaniklo více jak sto domů. Město chátralo, stalo se
sídlem vojenské posádky (na čas dokonce divize) pohraničních vojsk.
Nejvýznamnějším objektem je zámek ve středu města. Byly zasypány jeho hluboké
vodní příkopy a prostor opevnění byl přeměněn na park. Hranolovitá věž byla
vystavěna roku 1937. V osmdesátých letech 20. století byl pustnoucí objekt
určen k demolici, k té však naštěstí nedošlo a po roce 1989 probíhají
nákladné rekonstrukce.
Uprostřed náměstí se nachází jednolodní kostel Nanebevzetí Panny Marie z roku
1500. Ve druhé polovině 17. stol. byl po požáru původní pozdně gotický objekt
barokně přestavěn. Roku 1902 byla sundána věž napravo od hlavního vstupu. Při
kostele stojí socha sv. Jana Nepomuckého od J. Brokoffa z roku 1682.
Na poměrně silné židovské osídlení upomínala synagoga a židovské domky
v jihovýchodní části obce. Dnes je tato zástavba zcela zničena. Pozůstatkem
doby dávno minulé je pouze zpustošený židovský hřbitov z roku 1613.
V Poběžovicích je hotel Hubertus, lékárna, pošta, základní škola, stanice
ČD. Železniční spojení má město tratí 182 se Staňkovem (na trati
Domažlice-Plzeň) a tratí 184 s Planou u Mar. Lázní (na trati Plzeň-Cheb).
Postřekov
Nejlidnatější z chodských vsí (přes 1 000 obyvatel) v nadm. výšce 470
m n. m. se nachází na úpatí Haltravy 9 kilometrů severoseverozápadně
od Domažlic. Jako privilegovaná chodská ves je připomínána již roku 1325.
Název pochází od postřehování - pozorování, které Chodové prováděli
ze strážnic na Haltravě. V průběhu 17. století byl Postřekov místem
největšího odporu proti Lamingenům. Již roku 1629 150 postřekovských sedláků
osvobodilo Chody vězněné v Klenčí pod Čerchovem, další povstání proběhlo
roku 1693. V polovině 19. století žilo v Postřekově a na Dílech 1 500
stálých obyvatel.
Náves zdobí kostel z konce 19. století podle návrhu A. Čenského. Bohužel za
socialismu staré chodské statky byly nahrazovány moderní výstavbou rodinných domků.
Přesto zůstala zachována chalupa čp. 47 s doškovou střechou a statek u Bartů
s typickou brankou a dřevěnou pavlačí. V zatáčce na konci návsi je
známá hospoda U Hadamů (viz masopust), zachycená na obraze J. Špillara
"Chodská svatba". V Postřekově a okolních vsích se dosud mluví
výrazným chodským dialektem.
Z lidových tradic, které jsou stále živé, dosahuje největší popularitu
masopust. Od soboty do úterka se v jednom tahu flámuje a veselí se každý, kdo to
vydrží. Většina obyvatel si bere na tyto dny dovolenou, protože by po neděli stejně
nebyli schopni pracovat. Přípravy začínají větráním odložených škrabošek a
maškarních úborů. Úvodní sobotní bál se koná tradičně v hotelu U
nádraží. Masopustní "rejdění" má svůj pevný řád. Podle něj
následná "kytičková zábava" začíná nedělním polednem, kdy tzv.
"voráčí" - odvedenci kolektivně vaří v hospodě U Hadamů slepičí
polévku. To už začíná houfování ostatní svobodné omladiny a následuje její
průvod po vsi, od stavení ke stavení, s říznou muzikou do kroku.
"Kytičková" vrcholí večerní tancovačkou U nádraží, na které děvčata
věnují svou kytičku prvnímu tanečníkovi. Prý jen tu kytičku, smějí se otcové,
ale kdo ví? Aby se staří mladým nepletli a nekazili jim "notu", posedí toho
večera ženáči se svým doprovodem v hospodě u Hadamů. To dá rozum,
že ne nasucho. To aby jim nevyschlo před pondělním "babským"
bálem. Ona prý totiž leckterá ženská vydrží o postřekovském masopustě víc než
chlap. Jen se přijďte podívat, jak "báby" ještě nad ránem skáčou
z balkonu a juchají na stole mezi půllitry, zatímco mnohý z mužů už
tiše odpočívá pod tímto stolem. Ale na vystřízlivění není čas ani
v úterý, kdy odpoledne táhne vsí početný maškarní průvod, aby večer
skončil v hospodě při muzice. Jak tvrdí zkušení mazáci "aby člověk
veškeré to hodování vydržel a neodpad předčasně jako shnilá hruška, je třeba
už dávno před masopustem co nejvíc trénovat u plných sklenic, aby se potom
žaludek nelek". Masopustní veselice přetrvaly dodnes, ale jen v Postřekově
se slaví čtyři dny vcelku.
Jan Hájek Zeměpisné sdružení |