Díky svému velkému vzrůstu může velbloud spásat rostliny až ve výšce 3,5 metru. Tím se dostává do výšek, kam nedosáhne koza, nebo skot. Zvláště výhodné je to v období sucha, kdy jsou rostliny u země spáleny horkem. Velbloud se při pastvě, řečeno dnešní terminologií, chová ekologicky, protože se pase při chůzi. Aby přežil v pouštním ekosystému, nezůstává na jednom místě a z každé rostliny si utrhne jediné sousto a tak přibližně za tři hodiny urazí při pastvě až 5 km.
Dospělý velbloud tak denně zkonzumuje 10-20 kg čerstvých rostlin. Jeho
jídelníček je velmi pestrý, ale také často dost skromný. V době dešťů, kdy
je vegetační období rostlin velmi krátké, spásá sezónní rostliny, které se
nazývají letničky neboli efeméry. Ale živí se i keři a stromy. Svojí tlamou se
širokými pysky může velbloud spásat mnoho druhů rostlin včetně trnitých,
například akácie, které mají hrozivě dlouhé trny. Je málo známé, že velbloud
požírá i slanomilné rostliny, kterými se živí jen málo živočišných druhů.
Přestože je velbloud býložravec, žvýká někdy staré kosti, nebo sluncem vysušené
kousky gazel, pravděpodobně proto, aby z nich získal fosforečno vápenatou
minerální složku. Na jihu arabského poloostrova, je vidět velbloudy jak požírají
zbytky ryb, které na pobřeží zanechali rybáři.
Velbloudí hrb je vyšší nebo nižší podle toho, zda má zvíře dostatek potravy
nebo již několik dní, či dokonce týdnů hladoví. Hrb však zůstává stále ve
svislé poloze, na rozdíl od hrbů velblouda dvouhrbého. V hrbu, který
v plném stavu váží 10 až 15 kg, má tuk, který se biologickým procesem
štěpí a vzniká tak energie a voda. Při extrémně vysokých teplotách, pokud
není napájen, může velbloud ztratit až 100 kg své tělesné hmotnosti a hrb na
zádech mu splaskne. Velbloud je sice vysílený, ale přežije. Za normálních
klimatických podmínek vydrží velbloud bez vody po řadu dní a může pozbýt až 20 %
vody obsažené v těle, aniž by pocítil fyzické potíže. Žíznivý velbloud
vypije najednou 120 až 130 litrů vody.
Velbloud jednohrbý přizpůsobený klimatickým podmínkám žije asi 25-30 let a
může odolávat výhni pouště desetkrát déle než člověk a čtyřikrát déle než
osel. Jednohrbí velbloudi žijící v teplých pouštích mají světlou barvu,
která usnadňuje odraz slunečních paprsků a snižuje jejich tepelné působení. Při
rychlosti 3,5 km může velbloud urazit denně 30-40 km. Při cvalu, kdy stále jde
mimochodnou chůzí, může dosáhnout až rychlosti 25 km za hodinu, ale takovouto
rychlost dlouho nevydrží.
U velblouda jednohrbého se během staletí postupně vyvinuly místní rasy
s morfologickými rysy, kterými se liší zvířata tažná od zvířat jezdeckých.
Horští velbloudi jednohrbí jsou malí, dosti robustní a chlupatější než velbloudi
jednohrbí žijící v rovinatých krajích. Z nich pak jsou pouštní velbloudi
jednohrbí subtilnější a výkonnější než zvířata žijící na okrajích pouště.
Velbloud dvouhrbý je těžší než jednohrbý a jeho váha může dosáhnou až 700
kg. Jeho dva typické hrby se při dostatku potravy drží zpříma, ale při hladovění
se naklánějí buď na jednu nebo druhou stranu. Má také kratší nohy, zavalitější
postavu a mnohem hustší srst, z které mu na jaře při línání vypadávají
velké chomáče. To vše mu umožňuje žít v mnohem chladnějším prostředí,
kde mohou teploty dosahovat až -25 stupňů C. Ale v létě snese i teplotu 50 stupňů
C. Velbloudi dvouhrbí se dožívají 30 až 50 let, dospívají ve 4. až 5. roce a
jejich samice jsou březí po dobu 13ti měsíců. Živí se například tamaryškem,
divokým česnekem, saxauly a topolem. Při dostatku potravy obsahující vodu vydrží i
měsíc nepít.
Až dosud byl zde uveden biologický popis velbloudů, tak jak je uváděn
v různých encyklopediích. Ale nechejme promluvit člověka nanejvíc povolaného,
který s velbloudy přišel do styku více než kterýkoli jiný Evropan a který
sám na svých výzkumných cestách po celé oblasti Blízkého východu ujel na
velbloudech 21 000 km. Není jím nikdo jiný, než náš krajan arabista a orientalista
prof. Alois Musil, který ve svých četných knížkách a článcích popisuje svoje
osobní zkušenosti s velbloudy a popisuje jak je velbloud pro beduíny důležitý a
jak o velbloudy pečují.
Prof. A. Musil uvádí: Kůň se velbloudům nevyrovná, je příliš roztržitý,
popudlivý, vyžaduje zvláštní péči a po dvou dnech bývá se svou křepkostí u
konce. Kdežto velbloud se spokojí s tím, když se dostane každého pátého nebo
desátého dne k vodě. Potravu si opatří sám. Urazí denně 45 km a to po mnoho
měsíců bez delšího odpočinku. Jeho pohyby jsou nesmírně pravidelné, velmi klidné
a proto není těžké udržet rovnováhu.
Je nutné dodat, že beduíni používali k jízdě jedině velbloudice, protože
jsou mnohem vytrvalejší, klidnější a dají se snadněji ovládat. Velbloudy drželi
beduíni jen pro chov a ve stádu si nechávali jen silné jedince určené k chovu.
Ale dejme slovo opět tomu nepovolanějšímu: "Připouštíte velbloudice po
celý rok?" "Jak by se to mohlo díti po celý rok? Tu by velbloudice
přinášely mláďata rovněž po celý rok a mláďata by hynula nedostatkem mléka.
Stává se někdy, že se zaběhlé zvíře ovelbloudí v létě, ale jeho mládě
vždy zahyne horkem a nedostatkem mléka. V létě není čerstvých travin, po
nichž mívá velbloudice mléka nejvíce; na podzim rovněž ne. Nejšťavnatější
pastva bývá od konce zimy do začátku léta. Velblouďata vylíhlá v této době,
nejlépe prospívají. Alláh sám zařídil, aby velbloudice vrhaly mláďata koncem
zimy, proto způsobil že se velbloud říje a velbloudice běhá toliko
v nejstudenějších době roční: podle kalendáře usedlíků, jímž se můj
hospodář v Tejmě řídí, v prosinci a lednu. Říjící se velbloud je velmi
nepokojný, kope, tluče hlavou, kouše, mručí a má koutky tlamy plny bílé
pěny". "Za oběhnutí se u nás neplatí nic. Sedmého dne přivedeme
velbloudici opět k velbloudu. Nechce-li pokleknouti, drží-li krk vyklenut a
nezvedá-li ocasu a nemručí, je jisto, že přijala semeno. Říká se o ní, že
obřezla".
K péči o velblouda v jednom novinovém článku A. Musil píše:
"Napájení velbloudů dá pastýři mnoho práce. Kdy je žene k vodě,
závisí na počasí a na roční době. Požírají-li toliko slané rostliny, nevydrží
velbloudice déle než čtyři nebo pět dní bez vody. Pasou-li se na sladkých, třebas
suchých rostlinách, vydrží šest až patnáct dní. V době blahobytu, kdy se
živí jedině čerstvými šťavnatými travinami, nedotknou se vody ani za třicet dní.
Za letního vedra, kdy beduové táboří v území osídleném, v němž je
vody hojně, ženou svá stáda denně k napajedlům. Žíznivá velbloudice smutně
mručí, nechce se pásti, z očí jí tekou slzy, co chvíli se chystá
k močení a její slabiny vpadají hlouběji."
"Všechna zvířata mají vypálený znak, který se liší podle kmene. Beduíni
tyto znaky znají a podle nich určují například komu které zvíře bylo při nájezdu
uloupeno".
"Beduíni mají velmi rádi velbloudí mléko, ale to zapáchá a je slané.
Zápach je způsoben bylinami na kterých se velbloudi pasou a sůl se do mléka dostává
částečně z bylin a částečně z moče. Velké množství bylin
v poušti je slaných a čím jsou slanější, tím víc velbloudicím chutnají.
Bohužel téměř každá velbloudice při dojení močí, moč jí stéká po vemeni a
mísí se s mlékem."
"Velbloud se řídí hůlkou asi metr dlouhou. Na jednom konci může mít ozdobu
a na druhém konci je hůlka provrtána a dírkou je protažen provázek svázaný ve
smyčku, kterou se zavěsí na zápěstí levé ruky. Velbloudice čeká na jezdce
v kleče. Jezdec jí stoupne na levou přední nohu nad kolenem a vyhoupne se do
sedla. Jakmile jezdec zdvihne nohu zvíře ihned vstává. Je proto nutné rychle
zapadnout do sedla. Nejpohodlněji se sedí, se zkříženýma nohama nad krkem zvířete.
Třmeny neexistují".
Beduíni by se bez velbloudů v poušti neobešli, nejen že pili jejich mléko,
spřádali jejich srst, topili jejich lejny, pojídali jejich maso a zpracovávali jejich
kůži, ale velbloud jim posloužil ve chvílích nejhorších, když v poušti
zmírali žízní. Přečtěme si co o tom vypráví Musilův druh a průvodce Bachít:
"Hůře je Múso, když se člověka trápeného žízní, zmocní zběsilost. Jako
bez rozumu skloní se jezdec ke krku svého velblouda, obejme krk levicí, pravicí
vtlačuje do něho dýku a saje a saje krev zvířete. Velbloud klesne a bývá zabit.
Břicho mu rozříznou, báchor vyjmou, otevřou a tekutina, kterou je naplněna
uchovávají. Nesmí se pít dokud je teplá, jinak by člověk zahynul. Je nutné, aby se
ustálila a zchladla. Její množství se řídí množstvím vody, kterou velbloudice
vypila a počtem dní, kdy od napajedla odešla naposled. Kéž nás Alláh uchrání,
abychom na tomto nájezdu, nezabíjeli svá zvířata a nepili vodu z jejich
bachorů".
Velice zajímavá je konstrukce jízdního velbloudího sedla, které se umisťuje na
hrb velblouda. Výjimku tvoří Tuaregové, kteří jezdí na sedlech umístěných před
hrbem s nohama položenýma na šíji zvířete. Beduínské sedlo mělo modifikace i
pro převoz nákladů, stanů a měchů s vodou. Jízdní sedlo mělo dřevěnou
kostru se dvěma rohy zakončenými polokulovou hlavicí, která sloužila jezdci při
nasedání a k držení za jízdy pro vyvažování houpavého pohybu velblouda. Pod
sedlo se vkládala plstěná poduška, aby byl chráněn hřbet zvířete.
Sedlo bylo drženo dvěma podprsními popruhy. Pro vedení velblouda a při jízdě na
něm se používala ohlávka, která se zhotovovala z velbloudí srsti a byla zdobena
kovovými ozdobami. Sedlo nákladní bylo tvořeno rovněž ze čtyř destiček, po
šířce spojených plíškem. Destičky tvořily spolu skoro pravý úhel a byly rovněž
podkládány poduškami, končícími vzadu vysokou ozdobou. Sedlo pro převoz měchů
s vodou bylo podobné sedlu jízdnímu, jenže oba rohy byly mnohem nižší a
postraní destičky byly nahrazeny tyčkami. Podprsní popruh byl jen jeden.
Velice zvláštní bylo speciální ženské křídlové nosítko jehož pružná
dřevěná křídla dokonale vyrovnávala houpavý pohyb velblouda. Nosítka byla zdobena
barevnými šátky a bohatými stuhami a sedlo bylo vyloženo pestrými poduškami.
Pro úplnost je ještě nutné dodat, že pro ženy byla rovněž zhotovována
speciální nosítka s dřevěnou konstrukcí, zastřená kolem dokola látkami,
které se daly shrnovat.
Velice zajímavým zjištěním je skutečnost, že beduíni měli i svůj kmenový
symbol, který byl jednak symbolem moci knížete a jednak jakýmsi kmenovým odznakem a
talismanem, který byl brán na nájezdy a do války. A. Musil píše: "Rualové
nemají vlastního praporu. Nájezdy podnikají bez všelikého odznaku, ale do skutečné
války jak útočné, tak obrané, když se celý kmen ocitá v nebezpečí, berou
nosítka Abu-d-Dhúr (v překladu Otec věků).
Jsou čtyřhranná, z pevných svázaných tyčí zhotovená. Veškeré tyče jsou
ovinuty pštrosím peřím. K horním tyčím je přivázáno dvanáct krátkých
kolíků s kyticemi ze zahnutých pštrosích per. …Zvláště silný a klidný
velbloud nosívá při stěhování nosítka Abu-d-Dhúr. …Kráčívá obyčejně
uprostřed velbloudů nákladních, tvoře takto středisko všech stěhujících se
rodin…. "Abu-d-Dhúr - Otec Věků se říká našemu odznaku",vysvětloval mi
kníže," poněvadž je dědí pokolení od pokolení, věk od věků a poněvadž
bude trvati navždy. Je to viditelný znak moci knížete, proto zůstávají tato
nosítka neustále v mém stanu a to v oddělení pro ženy a já a moji otroci
jich střežíme ve dne v noci přede všemi, obzvláště pak před mými
nejbližšími příbuznými. Kdo má tento odznak celého kmene, musí býti uznán za
knížete…".
Použitá literatura:
časopis Živa
Dějiny Afriky I.
Alois Musil: V zakletém zámku
Alois Musil: V neznámé zemi
Alois Musil: S kočovníky pouště
Alois Musil: Tajemná Amra
Venkov 2. července 1943 - článek A. Musila: Chov velbloudů
Venkov 10. července 1942 - článek A. Musila: Jak napájejí velbloudy Tomáš Sadílek |