Mezi lidmi v naší dnešní společnosti se dost často mluví o postavení ženy v muslimském světě, o jejím nerovném postavení vůči mužům a nemožnosti aktivně se zapojit do veřejného života. Ale role ženy v muslimském světě je jednoznačně určena koránem a řád daný koránem a islámskou tradicí ukazují, že hlavní role muslimské ženy byla vždy v rodině, kde vždy měla velmi pevné postavení a kde byla stmelujícím prvkem.
Přes toto tradiční určení role ženy v islámské světě se některé z nich
dopracovaly jistého mocenského postavení a několik se jich dostalo až k vrcholu
moci a staly se vládkyněmi, panovnicemi. V islámském světě sice byly výjimkou,
ale přesto, i když jen na velmi krátký čas, přerušily dlouhou řadu vládců
mužů. Jejich příběhy se odehrávaly v různých časových údobích a na
geograficky vzdálených místech.
A protože to, že se některé z žen dostaly až na samý nejvyšší mocenský
post bylo důsledkem politického vývoje v tom kterém státě, nebude jistě na
škodu, když každý příběh bude uveden v trochu širší souvislosti, která
osvětlí dění a sled událostí za jakých došlo k tak výjimečné události.
První příběh je z Indie, která se od 11. století stala cílem zničujících
vpádů turkských muslimských dobyvatelů, kteří táhli pod praporem svaté války
proti nevěřícím. Indická knížectví, která v této době prožívala období
feudální rozdrobenosti, nemohla těmto nájezdům vzdorovat a tak se postupně na severu
Indie vytvořil velký stát v čele s muslimskými dobyvateli, který dostal v dějinách
název dillíský sultanát. Vznik tohoto státu velice ovlivnil celé dějiny Indie,
která tak byla vtažena do sféry tzv. muslimského světa.
K prvnímu vpádu turkských dobyvatelů do Indie došlo v roce 1001. Pak vtrhlo do
Paňdžábu vojsko šáha Mahmúda, který měl sídlo v Ghazní v tehdejším
Chorásánu. Rádža Džajpál se Mahmúdovi postavil na odpor, ale prohrál a sám
spáchal sebevraždu. Od této doby Mahmúd přepadal Indii, porážel špatně
organizované indické armády, ničil chrámy, loupil jejich poklady a vracel se s
karavanami obtíženými kořistí. Po Mahmúdově zavraždění v roce 1206 se jeden z
turkských otroků, velitel jeho gardy, vojevůdce a místodržící severní Indie
Kutbuddín Ajbak prohlásil nezávislým sultánem se sídlem v Dillí a tak vznikl
dillíský sultanát. Kutbuddín Ajbak se zabil pádem s koně během hry v pólo a po
jeho smrti v roce 1210 se k moci dostal další z ghulámů (otroků v gardě)
Šihábuddín Iltutmiš. Tohoto tvrdého vládce z vojenské šlechty dodnes připomíná
strmý gigantický minaret Kutbmínár v Dillí. Vedle tohoto minaretu je pak i
Iltutmišova hrobka.
Iltutmiš se snažil učinit monarchii dědičnou a svou nástupkyní jmenoval dceru
Radíju Begun, kterou považoval za "lepšího muže" než své syny. Tato
první z žen, které se kdy v některém islámském státě dostaly k vládě, byla
žena moudrá a odvážná, ale muslimští vojevůdci ve svých předsudcích považovali
za svou potupu podřídit se ženě. Po čtyřech letech vlády ji zavraždili a pak
nastalo období zmatků a palácových převratů. V této době již začaly neustálé
vpády Mongolů do Indie, kteří v roce 1241 dobyli dokonce i velké město Láhaur.
Ženy vládkyně v muslimském
světě I.
Ženy vládkyně v muslimském
světě II.
Ženy vládkyně v muslimském
světě III.
Použité prameny:
Felix Tauer: Svět islámu – Nakladatelství Vyšehrad 1984
Dějiny Afriky - Nakladatelství Svoboda 1966 - str.349
Dějiny Indie – Nakladatelství Svoboda 1980
Z. Marešová: V zemi královny ze Sáby
Yemen, 3000 Years of Art and Civilisation in Arabia Felix – katalog stejnojmenné
výstavy pořádané v Mnichově v roce 1988
Tomáš Sadílek |