Roku 1995 se v Turkmenistánu konala oslava 2 500 let historie Mervu. Merv byl společně s Bagdádem, Káhirou a Damaškem celých osm set let jedním z nejdůležitějších islámských středisek. Jeho nejslavnější období spadá do 11. a 12. století, kdy byl východním hlavním městem říše Seldžuků. Ačkoli byl vážně poškozen za mongolských nájezdů v roce 1218, byl opraven a za Tamerlanových nástupců na počátku 15. století se opět stal prosperujícím městem. Poloha města, které bylo hlavním střediskem rozlehlé oázy na Hedvábné stezce, byla zárukou jeho bohatství. Seldžucký Merv ležící v poušti Karakum v deltě řeky Murgab se rozkládal na ploše 640 hektarů.
Zříceniny starobylého města Merv se nacházejí na jižním okraji pouště
Kara-kum nedaleko klimatických lázní Bajran-Ali. Poušť Kara-kum, neboli "Černé
písky", si vysloužila svůj pochmurný název ne snad pro barvu písku, ale pro
ohromná temná prostranství zarostlá keříky černého saxaulu. Ten se postaral o to,
že volné písečné přesypy zaujímají v Kara-kum asi jen jednu desetinu rozlohy té
obrovské pouště. Svou délkou 800 kilometrů a šířkou 400 kilometrů patří k
největším na světě.
Mezi zříceninami města je saxaul ovšem zelený. Je to neklamná známka toho, že
tady přeci jen nějaká vláha je. Procházíme společně s velbloudy ohromným územím
pokrytým rozvalinami starých hliněných staveb a žasneme nad rozlohou tohoto dávného
města.
Lidé se ale v oáze Murgab usídlovali odnepaměti a tak je to tady pro archeology
opravdový ráj. První historická zmínka o Mervu je z doby Darea Velikého, který tu
v 5. století př. n. l. potlačil povstání. Ve 3. století před Kristem
přeměnil Antiochius I. (období 281 př. n. l. - 261 př. n. l.) město na opevněnou
metropoli s citadelou Erk-kala. Město zvané Gyaur-kala vzkvétalo. Bylo obklopeno zdí
širokou šest až sedm metrů a dlouhou 15 000 stadií, zhruba tedy 250 km. Ta ho
chránila před pouštním pískem a před nájezdy kočovníků. Hradby obkroužily
plochu asi 55 km čtverečných. Vodu přiváděly uměle vybudované kanály. Merv byl
tehdy střediskem obchodu i kultury a měl dokonce své vlastní mince. Již kolem 3.
století n. l. to bylo největší město Střední Asie. Kosmopolitní charakter
obyvatelstva dokládají různá náboženství, která se zde praktikovala -
zoroastrismus, židovství, křesťanství, buddhismus.
Ve druhé polovině 7. století byl jižní Turkmenistán obsazen a okupován
Araby, kteří přinesli nové náboženství, islám. Žilo zde mnoho islámských
učenců a byla postavena řada vzácných staveb - mešity, minarety, medresy.
Z řady staveb zůstaly jen návrší a nebo nejasná silueta. Všude ale jakoby
přetrvával duch tohoto města a jeho obyvatel. Jednomu místu na území Mervu se
říká "Čtyřicet dívek". Podle legendy tu byl palác vládce, jež měl
čtyřicet mladých žen. Legenda má mnoho verzí a podle jedné z nich se všechny
navzájem zabily. Není třeba mnoho fantazie, aby se vám zdálo, že ve večerním
slunci vidíte mihotavé stíny těch žen.
Jedenácté století poznamenal významně vliv seldžucké dynastie. Město se stalo
metropolí a dostalo přízvisko "Duše králů". Vzniklo nové opevněné
sídliště Sultan-kala. Bylo obklopeno 10 metrů vysokou zdí a vodním příkopem o
šířce 22 metrů; z hradební zdi se každých 20 metrů tyčily půlkruhové
věže o průměru 4 metry - bylo jich asi dvě stě. V době, kdy většina měst ve
Střední Asii měla dva až pět tisíc obyvatel, tu žilo 150 000 lidí.
Seldžukové přispěli významně ke kráse města. Jejich stavební umění se
vyznačovalo perfektním zpracováním a nádhernými ornamenty. Mauzoleum sultána
Sandžara, které tu dosud stojí, mělo podle popisů arabských zeměpisců kopuli
pokrytou tyrkysovými dlaždicemi a bylo vidět zdaleka.
Když roku 1153 do Mervu vpadly kočovné kmeny a později Mongolové, jeho knihovny
shořely a život zde skomíral. Zdrcující byl především útok Mongolů. Jejich
vojáci přepadli bohatý Merv a povraždili prý tehdy všech jeho sedm set tisíc
obyvatel. Zabili prý dokonce také všechny psy a kočky. Ušetřili pouze asi čtyři
sta řemeslníků, které ale odvlekli. Lidé však ani po tak hrozné ráně z oázy
neodešli, jen kvůli problémům s vodou přesídlili více na jih. Až do 18.
století pak město pomalu rostlo a byly přistavěny další hradby. Na přelomu 18. a
19. století ale emirové z Buchary zničili zavlažovací systém a opět vyplenili
oázu. Tehdejší obyvatelé - Turkméni - sice nájezdníky vyhnali, ale svoji novou
pevnost, nynější město Mary, již vystavěli daleko od Mervu.
Město Merv je významné z archeologického hlediska. Díky přesouvání
obyvatel na různá území jsou plány města zřejmé a jeho pozůstatky snadno
přístupné.
Kromě obvyklých nálezů, jako jsou keramické a skleněné předměty, se našly
mince, jež byly raženy v tomto městě, zkamenělé kosti a semena, které
podávají důkaz o způsobu stravování obyvatel, a také důkazy o pěstování bavlny
v této oblasti. Rovněž se ví, že v oblasti staré části Gyaur-kala se
vyrábělo železo obohacené uhlíkem. Ale výzkumy pokračují a není pochyb o tom, že
přinesou nová překvapení.
Na seznam světového dědictví UNESCO byl starobylý Merv zapsán v roce 1999.
Lumír Pecold |