Po obloze se honí mraky a já se dívám, jak dole pode mnou, v zahradě ohraničené kamennou zdí okopávají jeptišky záhonky a vozí v kolečku vytrhaný plevel na kompost. Ve dne sedmkrát a jednou na sklonku noci se jeptišky modlí a zpěvem velebí svého Pána. A jako kdysi, na samém počátku benediktinského řádu, odcházejí pak na zahradu či na pole, kde pomáhají kosit seno nebo pěstují zeleninu. Modli se a pracuj, to je jejich heslo. A práce je tu jistě víc než dost. Je spíše s podivem, že tak vysoko v horách vůbec něco vyroste.
Klášter sv. Jana byl postaven v jednom uzavřeném údolí kantonu Graubünden v
místech, kde se stýkají současné hranice Rakouska, Itálie a Švýcarska. Se zbytkem
Švýcarska je údolí spojeno jen silnicí vedoucí přes průsmyk Ofenpaß, ležící v
nadmořské výšce 2 149 metrů. Dodnes je proto cesta v zimě často zcela
neprůjezdná.
Z pověření Karla I. Velikého tu v roce 780 založil klášter churský biskup a je
známo, že už v 8. století zdejší mniši zajišťovali Karlu I. Velikému přechod
Alp na jih.
Klášter zbudovaný v odlehlém údolí byl původně čistě mužským konventem a
jeptišky ho začaly užívat až později. Výraz müstair je odvozen z latinského
"monasterium" podobně jako "minstr" a znamená klášter. V dobách
vzniku kláštera byla nejrozšířenější řečí v kraji rétorománština, jak o tom
svědčí stará místní jména vesnic: Valchava, Fuldera a pochopitelně také Müstair.
V současnosti v této části Alp vládne němčina, ale rétorománština - řeč
příbuzná Etruskům, Ilyrům a Keltům - zůstala čtvrtou úřední řečí
Švýcarska. Rétorománský název kláštera dal nakonec jméno i celému údolí Val
Müstair.
Zbudovat v této odlehlé části Alp klášter nebylo ani zdaleka jen projevem
zbožnosti. Od Karla I. Velikého to byl zřejmý politický a vojenský kalkul.
Potřeboval zajistit strategicky důležitý přechod přes Alpy směrem na jih a
klášter tak hned od počátku sloužil jako ubytovna pro lidi putující napříč
horami. Zdejší přístřeší využíval často i churský biskup, který měl část
své diecéze na jižní straně hlavního alpského hřebene. Dodnes se v klášteře
dochovaly v horním poschodí obytného domu z 11. století bývalé biskupské soukromé
komnaty. Dům, nebo spíše jakousi obytnou věž, tady nechal postavit biskup Nerbert z
Churchu a dochované vybavení místností, dřevěné obklady, kazetové stropy, to vše
svědčí o tom, že tady byl biskup častým hostem.
Když v letech 1947 až 1951 procházel klášter důkladnou renovací, byly objeveny
pod přemalbami z 19. století původní karolínské fresky. První mniši sem přišli
ze severu, ale z dochovaných fresek je zřejmé, že umělci, kteří vymalovali
klášterní kostel, přišli z jihu. Zdejší fresky se zdají být silně ovlivněny
raným benátským kostelním uměním, byzantským slohem i tradičním obrazovým
uměním Říma. Stěny postavené z lomových kamenů a oblázků byly nejdříve
nahozeny hrubou maltou a pak natřeny vápenným kalem. Pak začala teprve práce na
malbě. Pro bílou barvu sloužilo vápno, používal se žlutý a rudý okr, zelená
hlinka, egyptská modř i rostlinná čerň. Vyobrazení Posledního soudu na západní
stěně chrámu je považováno za nejstarší ztvárnění tohoto námětu vůbec.
Malby z 8. a 9. století doplnily ještě nástěnné obrazy z pozdně románské doby
vytvořené na východní stěně klášterního kostela koncem 12. století. Krásná
Salome je tu zobrazena jak tančí v šatech s rozparkem před plnými stoly jídla a na
výjevu Stětí svatého Jana Křtitele hrají hudebníci na lyru. To se asi příliš
nelíbilo sestrám z přísného řádu benediktinek, které právě koncem 12. století
převzaly klášter od svých bratrů a jsou zde dodnes.
V létě pracují na poli a na zahradě, v zimě vyšívají nástěnné závěsy,
přikrývky nebo kroje. Ve vesnici se starají o mateřskou školu a pak také provázejí
turisty po části kláštera vymezené pro návštěvníky.
Základní informace:
Na seznam Světového dědictví UNESCO byl benediktinský klášter sv. Jana v
Müstairu zapsán v roce 1983. Klášter stojí v nejvýchodnějším cípu Švýcarska.
Karolínské klášterní fresky patří vůbec k nejstarším dochovaným dílům svého
druhu.
Lumír Pecold |