Zelené město, tak by se mohl přeložit název Šachrisabz (Šahr-i-Sabz), co do velikosti druhého největšího města v Kaškadarské oblasti Uzbekistánu, ležícího v kotlině na úpatí Zeravšanského hřbetu v nadmořské výšce 658 m. A bývalo to velmi slavné město.
Současný Šachrisabz neoplývá mimořádnou krásou, pomineme-li
všudypřítomnou zeleň. Za sovětské éry se tu stavěly nové domy, tak typické pro
všechna města po celé zemi, paneláky bez nápadu, vkusu a architektonické invence.
Většinou vše, co bylo staré, ustoupilo nové výstavbě paneláků, továrnám,
silnicím… Zmizely úzké uličky plné čajoven, jídelen, obchůdků, tržnic,
káravanserájů, prostě to, co dává každému městu a zejména zde ve střední Asii,
charakteristické kouzlo a atmosféru. Ještě že se v té přemíře
budování neztratila slavná tradice keramických dílen, výroby koberců, tubetějek
či hedvábných látek, na kterou úspěšně navázali dnešní obyvatelé Šachrisabzu.
Město je kulturním i administrativním centrem celé zemědělsky zaměřené oblasti s
lehkým zpracovatelským a potravinářským průmyslem. Dávné pěstování ovoce,
vinné révy, zeleniny a především bavlny bylo pravým požehnáním celého kraje.
Starý Keš (ale později také Šaršauz, Šaar), jak se ve středověku
město jmenovalo, vznikl přibližně na přelomu našeho letopočtu na místě již
dávno osídlené existující oázy. O rychlý rozvoj města se v nemalé
míře zasloužila nedaleká naleziště olova, stříbra a rovněž velmi výhodná
geografická poloha. Přes Šachrisabz vedla jedna z největších světových
obchodních tepen, legendární Velká hedvábná stezka spojující Čínu s Evropou.
Sousedství s větším a slavnějším Samarkandem nemělo žádný negativní dopad
na obchodní ruch, na bazarech Keše byla hojnost západního i východního zboží.
V roce 1336 se ve vesnici Chodža-Ilgar, asi třicet kilometrů od
Šachrisabzu, narodil emíru Taragajovi syn Timur, v Evropě známý jako Tamerlán,
který se později stal vládcem ohromného území a celá Střední Asie se vším
bohatstvím mu ležela u nohou. S každým novým výbojem a vítězstvím rostla
jeho moc a sláva. Věnoval mnoho pozornosti rozkvětu a budování nejen svého
kraje, ale zejména přetvořil Šachrisabz, v němž strávil mládí, na jedno
z nejkrásnějších a nejúchvatnějších měst Východu. Za jeho působení byl
Šachrisabz považován za středisko veškeré učenosti a nazýván Kubbet-ul-ilim,
"město kopulí vědy a ctností". Návštěvníci a poutníci, kteří ve 14.
století město navštívili, obdivovali velkolepou architekturu paláců, světských a
kultovních budov, které se utápěly v zeleni hojně zavlažovaných sadů a
parků.
Nejkrásnější a nejmohutnější stavbou Šachrisabzu se stal Timurův
letní Bílý palác, Ak-Saraj. S jeho budováním započal v roce 1379, krátce
po svém vítězném čtvrtém tažení do Chórezmu. Když se Timur zmocnil bohatého
Chórezmu, získal obrovské poklady a znamenité stavitele, kterým přikázal postavit
na svou slávu a počest nádherný letní palác.
V 16. století byla Timurovská dynastie vystřídána dynastií
Šajbánovců, kteří si vybrali za hlavní město Bucharu a příliš si
nevážili svědectví velikosti svých předků. To se odrazilo na osudu mnohých
památek timurovské epochy právě v Šachrisabzu. Již koncem 18. století byl
palác Ak-Saraj v rozvalinách.
Na rozsáhlém, téměř pustém parkovém prostranství, osázeném
keři, stromy, růžemi a květinami, protkaném nezbytnými aryky s životodárnou
vodou, se potuluje v dopoledním horku několik hubených psů. Netváří se
přívětivě, a tak je Jarda hlasitými výkřiky pro jistotu udržuje
v patřičném odstupu. Na vzdálenějším konci se k obloze, nad mohutnými
platany – činary, vysoko vypínají trosky monumentálního portálu Ak-Saraje.
Připadáme si jako mravenečci vedle téměř 40 m vysokého a 22 m širokého portálu.
Jak obrovská to musela být stavba, když jen brána je tak úžasná. Zbytky stěn jsou
ještě obložené majolikovými kachlemi s nádhernými ornamenty.
Pomalu přecházíme do jihozápadní části města. Tady jsou
především zbytky kdysi grandiózního pohřebního komplexu Timurovců. Timurovské
mauzoleum dostalo název Dorus-Siadat. V kryptě bylo připraveno místo pro poslední
uložení samotného Timura. Ale nikdy zde nebyl pochován. Jeho ostatky společně
s dalšími členy rodiny a přátel jsou uloženy v Samarkandu.
Timurova pohřební krypta je vybudována podle starých tradičních a
osvědčených postupů užívaných ve Střední Asii. Vnitřek hrobky je obložen
bílým kamenem a dekor tvoří velmi vkusné umělecké ornamentální nápisy.
V kryptě je poněkud chladněji nežli venku, a tak si detailně prohlížíme
místo, kde měl spočinout slavný dobyvatel a vládce Timur. V časech vlády
Timurovců byl kolem celého komplexu velký park, konkurující samarkandským parkům.
Dnes tu také rostou obrovské činary s mohutnými kmeny a ještě mohutnějšími
korunami, jsou velmi staré a možná že pamatují Timura a jeho dobu. Pod jedním
z nich má rozložený krámek Asad, usměvavý mladý muž. Na jednoduchém rožni
opéká šašlik. Vůně dřevěného uhlí a pečeného masa se šíří tak silně, že
necháváme stranou další prohlídku a s chutí se pouštíme do výtečně
propečeného skopového. Hned vedle u dalšího činaru stojí starý už něco
pamatující dřevěný dostorchan, jakási lavice, podobná posteli, pokrytá koberci,
kde se musí každý vyzout a usednout na koberec, podložit se polštářky. Desítky
podobných dostorchanů jsou rozesety po celém městě. Vychutnáváme si ještě pár
šálků dobrého horkého čaje.
V roce 1435 byla postavena "Páteční mešita", známá pod
jménem Kok-Gumbaz (Lazurová kupole). Později k mauzoleu Kuljala přistavěl
Timurův vnuk Ulugbek tzv. makbarat-hrobku. Architektura budovy, jako u většiny staveb,
které nechal Ulugbek postavit v Samarkandu, Šachrisabzu a jinde, se důsledně
drží tradic 14. a 15. století.
V následujících staletích v důsledcích nesvárů a bojů o
moc stavby a celé slavné město upadaly do běžné průměrnosti. A protože většina
obyvatel byla negramotná a navíc v oáze žilo značné množství kočovníků,
pastevců, kteří ani neznali místní tradice, výsledkem bylo, že koncem 18. století
v Šachrisabzu už téměř nikdo neznal jména a názvy paláců, vše upadlo
v zapomnění.
Pozornost dnes přitahují i dvě "civilní" stavby ze stejného
období. Je to krytá tržnice Čor-su ("čtyři vody") a lázně zakryté
kupolemi. Čor-su je unikátní tím, že podobně konstruované kopule se dochovaly jen
na třech místech země.
I když bydlíme v malém hotýlku Keš na výpadovce do Kitabu, do
tržnice Čor-su chodíme denně nakupovat čerstvé ovoce, zeleninu a nasávat
neopakovatelnou orientální atmosféru. Velikostí sice nepředčí bazar v Karši,
ale je kouzelná. Při zpáteční cestě si pravidelně sedáme do dostorchanu ve
stínu mohutného činaru, mlčky srkáme zelený čaj, díváme se na zbytky Ak-Saraje a
rozjímáme nad pomíjivostí všeho, co člověk vytváří … Jaroslav Hladík Klub cestovatelů Hanzelky a Zikmunda Globe Prosiměřice |