Malým turbovrtulovým letadlem se navečer přemisťujeme z Tel Avivu do přímořského letoviska Eilatu. Hotel Palmira nedaleko letiště, kde jsme využili možnosti vcelku levného a dobrého ubytování, se pro nás stává na příští týden solidní základnou k cestám na některá zajímavá místa Izraele.
Eilat, který leží v nejjižnějším cípu země na pobřeží Rudého moře, je
vzdálen jen několik set metrů od jordánské Akaby a asi 7 kilometrů od hranic Egypta
a jeho Sinajského poloostrova se starobylým klášterem svaté Kateřiny.
Samotný Eilat nabízí turistům nádherné písečné pláže a večerní promenády
pod palmami s hudbou z diskoték a kaváren luxusních hotelů. Najdete tu ale také
výborné "delfinárium" pár kilometrů jižně od letoviska, kde si můžete
zaplavat mezi delfíny, zúčastnit se jejich krmení a vyzkoušet si potápění u
korálových útesů. Pro návštěvníky, kterým učaroval svět barevných korálových
ryb má Eilat ještě jednu zajímavou atrakci - podmořskou pozorovatelnu, kam můžete
sestoupit do hloubky šesti metrů, abyste pak pozorovali velkými okny ryby Rudého moře
v jejich přírodním prostředí. Samozřejmě jsme si tuto podívanou nenechali ujít,
ale další den jsme už vyrazili za poznáním biblických míst.
Hlavním z nich je pevnost Masada, kterou dal v letech 36 - 30 před naším
letopočtem vybudovat král Herodes Veliký. Jedeme k ní autobusem na sever přes
vyprahlou krajinu Negevské pouště, ve které se občas objeví nedaleko silnice
pečlivě zavlažovaná zeleň oázy kibucu, obklopeného ploty z ostnatého drátu a
strážními věžemi. A také plantáž datlových palem s třemi tisíci stromy,
pečlivě ošetřovanými a zavlažovanými. Ale to už se blížíme k břehům Mrtvého
moře a zabočujeme do pouště k nedalekému pásu hor s nápadným skalním útesem,
tyčícím se v popředí do výše 440 metrů.
V téměř nedobytné pevnosti na vrcholu, ochráněné pevnými hradbami, kam do
cisteren ve skále přiváděl vodu důmyslný systém kanálů z blízkých hor, se
bránili Židé římským legiím v roce 72 po Kristu přes tři roky. Když Římané
přeci jen pevnost dobyli, téměř tisíc obránců tady spáchalo hromadnou sebevraždu.
Pro Židy se Masada stala národním památníkem, symbolem odporu i síly ducha.
Lanovka nás vyváží pod hradby, kde k nám přistupuje průvodce a nabízí prospekt
- provolání židovského velitele Masady o tom, že je lépe zemřít, než se stát
otroky dobyvatelů. Když sdělujeme, že mluvíme česky, vůbec nezaváhá, sáhne do
kapsy a podělí nás proslovem v perfektní češtině.
Od pevnosti je to jen kousek do oázy - kibucu, kde se stavujeme na oběd a kde
můžeme vidět dívky se samopaly na zádech. Osadníci jsou stále připraveni bránit
svá obydlí i plantáže, na kterých neúnavně pracují. My se ale vydáváme konečně
ke břehům Mrtvého moře, které nás už při pohledu z pevnosti lákalo
neuvěřitelně šmolkovou modří a leskem hladiny, od které se odráželo slunce.
Podle toho co víme, je voda Mrtvého moře třicetiprocentním roztokem soli a
nežijí v ní žádní živočichové. Lázně Ein Gedi, které navštěvujeme, nám
připomínají svým vnitřním vybavením evropská léčebná zařízení. Šatny se
skříňkami, sprchy a pak bazénky, kam se spěcháme ponořit do teplé vody. Ta ale
nadnáší tak, že se dá pouze ležet na hladině, potopit se rozhodně nemůžeme.
Toužím už ale po zaplavání v Mrtvém moři a tak vycházíme ven, kde se všichni
postupně mění v černochy tím, že na sebe nanášejí vrstvy léčivého bahna z
nevelkých betonových nádrží. Je přitom hodně smíchu i legrace a já nemohu
zpočátku najít přítele Ottu mezi stejně černými postavami v plavkách. Zjišťuji
pak, že na klidných vlnách Mrtvého moře lze nejen ležet bez obav z utopení, ale
když se pokouším zaplavat si, nějak to nejde, protože lidské tělo se v soli silně
prosycené vodě otáčí jako korková zátka.
Dalším našim cílem je národní park Timna Valley, ležící v poušti asi 40 km
severně od Eilatu. Rozsáhlé horské údolí s malebnými skalními útvary, které
projíždíme vypůjčeným autem, stojí rozhodně za vidění. Kromě dolů krále
Šalamouna, ve kterých pro mocného vladaře pracovali egyptští havíři, tady
příchozí může navštívit i přátelské beduíny a popít s nimi čaj, který v
pouštním vedru přijde dvojnásob k chuti.
A pak už přichází "zlatý hřeb" našeho putování - cesta do skalního
města Petra v Jordánsku, kterou podnikáme nejprve pěšky přes hranici - bez
jakýchkoli problémů - protože jsme si předem do našich pasů už doma opatřili
víza z honorárního konzulátu Jordánska v Praze. Petra, skalní město nabatejských
králů s několika desítkami v kameni vytesaných hrobek, paláců a obydlí, je
skutečnou pohádkou. Přesně takovou, jak o ní píše pan Halliburton - a já věřím,
že se mi o ní bude ještě dlouho zdát. Včetně krkolomného výjezdu na oslících po
úzkých kamenitých stezkách nad propastí až do výše tří kilometrů pod samé
hřebeny hor k největšímu skalnímu chrámu "monastiru", kde si od domorodce
na památku koupím kamennou hlavičku krále Nabatejců.
Ještě nás znovu uchvátí Izrael, kam se vracíme z Petry a odkud nakonec odlétáme
domů. Starobylá Jaffa, kde nacházíme v dojemné shodě vedle sebe mešity a
křesťanské chrámy i židovskou synagogu. Snad nejstarší město Palestiny, které
dobývali křižáci i Napoleon a kde v úzkých uličkách kolem hradeb nad rybářským
přístavem lehce zabloudíte.
Pak moderní a hlučný Tel Aviv, přísné kontroly na letišti Ben Gurion a
odlétáme domů, přesvědčeni o tom, že jsme tady byli příliš krátce a viděli jen
málo. A že se do téhle zvláštní a krásné země musíme rozhodně jednou vrátit.
Vladimír Kříž San Francisko, Jihlava |