V kontrastu s ulánbátarskými kláštery, které návštěvníky okouzlují pozoruhodnými exotickými exponáty, je velmi působivý bývalý klášter Mandžirin chijd ("útulek moudrých"). Je situovaný pár desítek kilometrů na jih od hlavního města. V tichém klínu pod horami trčí ze svěží zeleně pastvin s malebným stádem koní jen smutná torza někdejšího velkého kláštera. Mezi ruinami se ochočeně batolí chundelatí vypasení svišti.
Dnes tu najdeme kromě trosek staveb jen neúplné primitivní kamenné figury,
v trávě velké kotle sloužící kdysi na vaření pro lámy a ve skalnatých
stěnách přírodního amfiteátru provizorní přístřešky chránící barevné,
podezřele "zachované" skalní kresby. Ukázky různých jurt, loveckých
přístřešků s kůžemi a trofejemi působí v přírodním prostředí sice
patřičně, ale z rádoby muzejního pojetí vyčnívá zbytečná snaha za značně
vysoké vstupné návštěvníkovi přece jen něco ukázat. Nádherná podmanivá
přírodní dispozice se zurčícím potůčkem, pasoucími se kobylami, dokonce stromy
a především historická autenticita lokality, to by přece samo o sobě úplně
stačilo.
Skutečnou lahůdkou mongolské církevní architektury je největší a
nejvýznamnější, dnes revitalizovaný klášter Erdene dzú v Charchorinu, kam se
dostanete po strastiplné jízdě. Z celkových asi 350 kilometrů z Ulánu
absolvujete více než dvě třetiny sice po silnicích, jejich kvalitu ovšem nelze
věrohodně vypsat. Následující jízda terénem, který by klidně mohl po menším
urovnání sloužit jako tankodrom, je také nezapomenutelným zážitkem. I tak jsme do
lokality vyzdobené v průvodcích několika hvězdičkami přijeli zdraví, jen trochu
bledí. Slabším povahám nelze návštěvu doporučit jinak než letecky.
Areál kláštera založeného roku 1586, jehož budování trvalo až do poloviny 19.
století a s přestávkami probíhá vlastně i dnes, je obklopen čtvercovou
hradbou o straně dlouhé 400 metrů, která je vyšperkována 108 bílými suburgany
(malými stúpami). Uvnitř bývalo asi 60 chrámů a klášterů, kde žilo na 10 tisíc
mnichů, a také obrovská centrální jurta o průměru 45 metrů. Dnes zde najdete jen
rozvaliny většiny těchto staveb.
Vlevo za vstupní branou nemůžete minout trojici chrámových budov Gurvan dzú (Tři
drahokamy), před nimiž je známá hrobka Gombodorže. O několik kroků dále, v živém
prostoru Lavranu, nejkrásnějším mongolském chrámu tibetského typu s přísným
zákazem fotografování, právě probíhá "sanitární den". Lámové a jejich
mladí pomocníci natírají, vymalovávají ornamenty i nastřikují rozebrané a
vynesené částí ostění a podhledy stropů. Samotný, speciálně ohrazený živý
klášter dostává svěží barevnost.
Celý velký prostor mezi hradbami má neopakovatelné kouzlo. Je vyzdoben malebnými
chrámovými stavbami, náhrobky, bělostným suburganem, lampičkami (arjundzul),
nízkými obelisky, kamennými lampami a obětinami. Uvnitř chrámů a pavilonů je opět
přehlídka lámaistického výtvarného umění. Není nutné popisovat zevrubně velmi
podobné vybavení interiérů chrámů a pavilonů, kde příznačně čadí a voní
doutnající tyčinky a olejové lampičky. Kdo někdy viděl jeden interiér, jako by,
velmi zjednodušeně řečeno, viděl všechny. Pro laika jsou až příliš jemné a
drobné odlišnosti v polohách rukou, atributů, v pózových nuancích. Jen skuteční
znalci a samozřejmě místní věřící (ani jedno není náš případ) rozlišují
tyto nepatrné detaily, kánonické jinotajné náznaky, změny pozic tělesných částí
a další znaky, které prozradí, o koho se jedná. Je třeba přinejmenším důkladně
pročíst Buddhovo učení, aby našinec například věděl, proč sedávají tak mnozí
na lotosovém květu, co znamená galerie milých zvířátek na prohnutých střešních
hranách, proč a pro které jejich dovednosti si je Buddha vybral za spolupoutníky, či
učitele...
Vše zde v klášteře Erdene dzú bylo vybudováno z materiálu pocházejícího z
nedalekých rozvalin Karakoramu, jenž byl v létech 1220-1236 hlavním městem
Džingischánovy říše. I přesto, že Karakoram budil u tehdejších
návštěvníků úžas svojí výstavností a přepychem, převzal jeho korunní roli
Chán Balik, ležící přibližně v místě dnešního Pekingu, nesporně kvůli lepší
kontrole porobených Číňanů. Z původního Karakoramu východně od centra
Charchorinu pak nezbylo téměř nic.
Můžeme-li návštěvníkovi Charchorinské oblasti ještě něco doporučit, pak je
to vykoupání v bystře proudícím Orchonu, případně v přehradě, kterou na jih od
centra vybudovali Číňané pro zavlažovací účely. Osvěženi a zbaveni prachu budete
lépe snášet strastiplnou zpáteční cestu a vaše tělo i zavazadla budou lépe
přijímat čerstvý prach. Ani v Bulganu, kam se můžete dostat vlakem přes Darchan do
Erdenetu a odtud opět křížem krážem pastvinami a pak po pár hodinách divoké
jízdy nájemným gazíkem, nelze uniknout hrozným představám o děsivé likvidaci
klášterů i s tisíci lámů. V klášteře poblíž tohoto města žilo v polovině
třicátých let 20. století na tisíc lámů. Před druhou světovou válkou však byli
zlikvidováni stejně jako veškerý majetek a budovy. Dnes je na původním místě znovu
malý funkční klášter s desítkou mnichů, kteří pečlivě opatrují pár
lámaistických a hinduistických skulptur, trosky mnohametrového, výbuchem
destruovaného suburganu i kuželovitého pahorku s malým pavilónkem na vrcholku, v
němž jsou lámové z roku 1937 pochováni. Klášter pozvolna jako Fénix vstává
doslova z trosek.
Během týdenního pobytu v naší jurtě u velmi milé, pohostinné a příjemné
rodiny pastevců nedaleko Bulganu se denně vydáváme na výpravy do okolí. Malé
výlety utrpíme v sedle koně, větší strádáme na korbě ZILu, který má jistě
spotřebu jako kráčející rypadlo. Několikrát se s celou rodinou paradoxně
těžkým vozidlem vypravujeme za něžnými tématy. Jednou jedeme s dýmajícím obrem
sbírat kytičky a léčivky, jindy houby, bude-li nám přát štěstí, pak
i pozorovat sviště. Zaslíbená země přírodovědců překypuje nepřeberným
bohatstvím fauny a flory. Tolik bylin, nedotčených hustých porostů hub i
létající, plovoucí a lezoucí havěti těžko kde jinde na světě v přírodě
potkáte.
Ať už jste orientováni na památky, nebo spíše přírodomilci, je však něco, co
vás nadchne a dojme zcela určitě. Jsou to Mongolové a jejich povaha. Nemluvíme
nyní o městských obyvatelích, kteří jsou podobně jako všude na světě pokaženi.
Dlouho však budete vzpomínat na omamnou přírodu, průzračný vzduch a bydlení v
malé jurtě někde ve stepi. Je to návrat k přírodě a k otevřenému upřímnému
srdci, kterému se tu říká teplé oči. A pokud ve vás teplé oči vypozorují
člověka pozorného, skromného a nesobeckého, nejen že vám udělají pomyšlení, ale
podají vám se slzami v očích na rozloučenou kousek rodinného stříbra, přívěšek
či prstýnek pro štěstí a jako přání dobré cesty vyšplíchnou za vámi misku
mléka. Mongolsko je země, kam se zcela určitě budete chtít vracet, protože si vezme
kousek vašeho srdce a zlomek svého vám věnuje na památku. Květa a Jaromír Polákovi Klub cestovatelů Hanzelky a Zikmunda Globe Prosiměřice |