Pyrenejské údolí Vall de Boí je územím s největší koncentrací románského umění v Evropě. Skupina výjimečně dobře zachovalých kostelíků představuje unikátní příklad kulturní tradice, jež kvetla v Katalánsku ve 12. století. Románské kostely a vesnice, v nichž se nacházejí, jsou příkladem kulturní krajiny, která se přirozeným způsobem rozvíjela, aniž by se ztratil její původní charakter.
Arabská invaze a okupace Iberského poloostrova se nikdy
nedotkla horských údolí v Pyrenejích. Avšak navzdory své odlehlosti
se obyvatelé těchto údolí již od začátku 2. tisíciletí setkávali s idejemi
a kulturními vlivy, které zde přinášeli kupci, putující mniši a křesťanští
poutníci cestující do Jeruzaléma a do Santiaga de Compostela.
Navíc ze tří křesťanských oblastí tehdejšího Španělska
(Katalánsko, Navarra, León) mělo Katalánsko nejlepší kontakty s vnějšími
vlivy. Byl to svět malých hraběcích panství, později v 11. století
sjednocených Ramonem Borrellem II. pod hegemonii Barcelony, která trvala až
do počátku 15. století. Z Itálie, a obzvláště Lombardie, sem
proudily nové kulturní styly, přicházeli řemeslníci a umělci. O jejich
vlivu svědčí fakt, že slovo ´lombard´ se v katalánštině stalo
synonymem pro ´kamenné zdivo´. Odsud z Katalánska se románské
architektonické a umělecké vlivy rozšířily ve 13 až 15. století dál na
celý Iberský poloostrov.
Větší mapa
Vall de Boí se nachází v Pyrenejích v oblasti
Alta Ribagorça, asi 120 km severně od Lleidy. Hluboké údolí je ukryto pod
vrcholy masivu Beciberri/Punta Alta. Není tu téměř žádný průmysl - jen
dva vodní mlýny, pila, přádelny vlny a nedaleko vesnice Durro se těží
olovo. Voda, která zde pramení, obsahuje síru
a minerály, jsou tu tedy také malé termální lázně. Vesnice v údolí
mají dodnes středověký půdorys s domy seskupenými kolem centrální
budovy, např. kostela, nebo kolem hlavní silnice (obvykle to byly původní římské
cesty).
Vall de Boí je bezesporu kolébkou katalánského románského
umění. Celkem devět románských kostelíků v údolí Vall de Boí patří
k mistrovským dílům své doby. Jejich románský sloh odráží místní
specifika a projevuje se například v řetězci elegantních zvonic, jež
stojí po celém údolí. Jedná se o rané románské umění adaptované na
izolované horské prostředí a protože se údolí nacházelo mimo významné
náboženské trasy, odráží se ve zdejších dílech ceněná individuální
osobnost umělců se silným výrazem.
Do souboru patří kostely:
Sant Climent de Taüll,
Santa María de Taüll, Sant Joan
de Boí, Santa Eulália d´Erill la
Vall, La Nativity de
Durro, Santa María de
Cardet, Santa María de Cóll,
Sant Feliú de Barruera a
poustevna Sant Quirc de Durro.
Prvních sedm jmenovaných se využívá pro náboženské
účely od jejich vysvěcení v 11. až 12. století až do dneška.
Generace za generací se tu obyvatelé údolí scházeli k náboženským,
kulturním i vesnickým obřadům.
K souboru kostelíků patří ovšem také nástěnné
malby, jež původně zdobily hlavní kostely a ve 20. letech 20. století byly
přeneseny do Národního muzea katalánského umění v Barceloně. Z nich
se výzdoba apsidy kostela Sant Kliment de Taüll považuje za jeden z mistrovských
kousků románského umění. Tyto malby se do Barcelony dostaly v období,
kdy existovalo reálné nebezpečí, že při neexistenci právní ochrany
kulturního dědictví by se snadno mohly dostat za hranice Španělska. V barcelonském
muzeu jsou malby součástí stále expozice, a v kostelících Vall de Boí
jsou jejich dokonalé kopie.
Mapa Vall de Boí s
popisem jako soubor PDF Lumír Pecold |