San'á je údajně jedním z nejstarších měst na světě. Podle jemenské tradice bylo San'á založeno Šémem, synem Noeho a stalo se tak jedním z prvních lidských sídlišť. Legenda říká, že Šém přišel do Jemenu ze severu, hledal místo kde by se usadil a vybral to, které mu ukázal pták.
Ústní tradice říká, že v době Sabejců a Himjarců (okolo počátku letopočtu),
někde blízko dnešní San'á, stál rozlehlý palác zvaný Ghumdan. Měl 20 poschodí,
jeho rohy strážili bronzoví lvi a alabastrová střecha byla tak tenká a průsvitná,
že král mohl vidět ptáky letící nad palácem. Sabejský král Šar Awtar prý na
konci 2. st. n. l. postavil zeď okolo paláce Ghumdan a tím založil tradici městského
opevnění. Název města San'á znamená doslovně v překladu opevněné město.
Nejstarší spolehlivý záznam o San'á je datován do 1. st. n. l., ale bohužel
existuje jen velmi málo informací o měnícím se statutu města. O několik století
později se San'á objevuje jako hlavní město Himjarského království. Z doby okupace
Himjarské říše Aksumity z Etiopie, kteří byli křesťané, pocházejí nápisy,
které popisují nádhernou katedrálu se stříbrnými a zlatými hřeby, postavenou z
týkového dřeva, uvnitř s ebenovou kazatelnou pokrytou zlatými a stříbrnými pláty.
V té době bylo San'á sídlem biskupa.
V průběhu následujících staletí San'á často sloužilo jako hlavní město, ať už
pro celý Jemen, nebo jako centrum jen pro malé území uprostřed náhorních plošin.
V té době město velmi prosperovalo. Ale město několikrát zničila řada
dynastických bojů o moc.
Na počátku 16. st. obsadili Jemen, včetně San'á, rychlým útokem Mamlúkové z
Egypta. V roce 1548 přišli Turci. Město drželi po několik desetiletí, ale v roce
1636 odešli, aby se opět vrátili o 200 let později v roce 1849. San'á však zabrali
až v roce 1872.
Rozvoj San'á nastal v roce 1912 po mírové smlouvě, kterou se Turci zavázali
odejít z jemenské vysočiny, tehdy plně ovládané imámem Jahjou. Po odchodu
tureckých okupantů, v roce 1918, se San'á stalo hlavním městem nezávislého
jemenského království. V roce 1948 byl spáchán atentát na imáma Jahju a vlády se
ujal jeho syn Ahmad, který za hlavní město prohlásil Ta'ízz. I on však zemřel
násilnou smrtí, která se stala počátkem revoluce. Hned den po vypuknutí revoluce
byla vyhlášena Jemenská arabská republika a San'á se stalo jejím hlavním městem.
Revoluce sice ukončila vládu imámů, ale nepřinesla jen změnu státního zřízení.
Zahájila též krutou osmiletou občanskou válku mezi stoupenci obou zřízení.
Stoupenci roajalistů, vedení Al-Badrem, synem imáma Ahmada, odešli do hor. Odtud vedli
partyzánskou válku proti stoupencům revoluce, kteří si povolali na pomoc egyptskou
armádu. Egyptští vojáci vyslaní Násirem, za pět let své přítomnosti
v Jemenu, po sobě zanechali dodnes velmi patrné stopy v podobě pobořených
vesnic a městeček.
Po občanské válce, od roku 1962, zažilo San'á bezprecedentní vzrůst. Během
každých čtyř let se rozrostlo na dvojnásobek. V polovině 80.tých let město zabralo
blízké vesnice a pokrylo stovky hektarů úrodných polí. V té době městská
populace vzrostla z 55 000 na 500 000 obyvatel.
Původní opevněné město mělo hliněné hradby, ve kterých bylo proraženo sedm bran
s těžkými vraty z mahagonu. Hlavní branou Báb al-Jemen (brána Jemenu) se
vyjíždělo směrem na Ta'ízz. Brány se po východu slunce otevíraly a po západu
slunce zavíraly. Tyto hliněné městské hradby obepínající celé město stály
ještě v roce 1962 zcela nedotčené. Ale v následujících letech, jak je zřejmé
z pozdějších map, byly velké úseky hradeb rozebrány a materiál byl použit
při budování nových předměstí. Dnešní úsek kamenných hradeb okolo brány Báb
al-Jemen je rekonstrukcí z roku 1990, zachovávající jen strukturu stavby. Na
jihovýchodním cípu původního hrazeného města se dodnes zvedá stará citadela,
obklopená masivními zdmi.
Po sjednocení Jemenu v roce 1990 se San'á stalo hlavním městem celé Jemenské
republiky, což znovu vedlo ke zvýšení populace. Při sčítání v roce 1994 dosáhla
972 000 lidí.
Stará část města je malebná svými malovanými domy, které vypadají jak zdobený
perník. Mnoho domů je starých i několik stovek let. Dolní patra pěti až
šestipatrových domů jsou z přitesaných kamenů, horní patra jsou stavěna z
nepálených cihel. Obytné místnosti se nacházejí v horních poschodích, kde je víc
světla a vzduchu. V dolních částech domů jsou kuchyně, spíže, nebo i domácí
mlýny. Bohaté domy mají uvnitř malý dvorek se studnou, ze které dříve čerpal vodu
koženým měchem osel nebo velbloud.
Přijde-li do domu návštěvník, zabuší klepadlem a na otázku men?(kdo), hlasitě
řekne své jméno. Někdo z domácích zatáhne z horního poschodí za šňůru, která
pomocí kladek otevře závoru. Návštěvník pak při cestě po schodech nahoru musí
hlasitě opakovat Alláh, Alláh, aby ženy v domě měly čas se ukrýt. V bohatých
domech vítá hosty pán domu, jeho syn, nebo sluha.
V San'á je mnoho mešit, z nichž nejvýznamnější je Velká mešita -
al-Džami' al-Kebir. Rozprostírá se na západním konci suku. Byla postavena v roce 630,
ještě za života Muhammadova, v době ranné přítomnosti islámu v Jemenu. Na její
stavbu bylo nejspíš použito materiálu z legendárního paláce Ghamdán. Od té doby
byla mnohokrát zničena a znovu restaurována. K největšímu rozšíření došlo
v roce 705. V roce 875 utrpěla krutou povodní a za války v roce 911 byla opět
zničena. Ve 12 st. byly mešita a oba minarety restaurovány. Mešita odpovídá
striktnímu islámském stylu. Tvář její pozdější vnitřní výzdobě dali turečtí
okupanti. Uprostřed rozsáhlého nádvoří je napodobenina Ka?aby, černá krychlová
stavba s bílou kupolí. Al-Džami' al-Kebir je největší mešitou v Jemenu. Může
pojmout i několik tisíc lidí najednou. Vcházelo a vchází se do ní devíti branami.
Desátá brána byla otvírána pouze pro imáma nebo korunního prince. Ten se sem chodil
modlit v pátek za doprovodu celé městské posádky. Před jeho příchodem byla
cesta kropená vodou ze džbánů nesených osly. Potom vyšel z kasáren dlouhý průvod
askárijů, v dlouhých bílých pláštích, v černých turbanech, s dýkami za pasem.
Na prsou měli zkřížené pásy s náboji a většinou byli bosí. Před každým
oddílem byl nesen červený nebo černý prapor a v čele každého útvaru jel
důstojník v hnědé uniformě evropského střihu s beranicí na hlavě. V průvodu
defilovali postupně pěší oddíly, pak jezdci na koních. Za nimi přijížděl princ v
kočáře v doprovodu tří obrněných aut. Průvod uzavírali jezdci na velbloudech.
San'á leží ve výšce 2400 m nad mořem, na mírně zvlněné náhorní planině,
v kraji vyprahlém a pustém. Podnebí je mírné, ale v zimě klesá teplota i pod
bod mrazu. Od severu k jihu vede městem široké wádí.Voda je zde čerpána z
hlubokých studní a rozváděna na pole do četných zahrad sítí kanálů. Zahrady
leží mezi stěnami starého města a jsou přístupné jen ze zadních částí domů a
mešit. Tvoří jakési oasy v tomto špinavém urbanistickém prostředí. Dříve bylo
město soběstačné v pěstování zeleniny i ovoce a některé zahrady jsou ještě dnes
kultivovány pro pěstování mandlovníků, granátových jablek, vína a jedlých
kaktusů.
I když San'á bylo po celou dlouhou dobu své existence sídlem mnoha vládců různých
dynastií, není bez zajímavosti se zmínit alespoň o jednom z posledních
zajditských imámů, vládnoucích před revolucí v roce 1962. Touto velice
zajímavou postavou na jemenském trůnu byl bezpochyby imám Jahjá který v období
mezi oběma světovými válkami symbolizoval národnostně uvědomělý odpor Jemenců
proti Turkům.
Jahjá začal proti nim bojovat jako partyzán a v roce 1918 po odchodu Turků se
stal neomezeným vládcem země.Vykonával moc podobně jako středověcí vládci.
Určoval život všem svým poddaným. Bez jeho osobního souhlasu nesměl nikdo vstoupit
do země a žádný Jemenec nesměl svoji zemi opustit. Téměř padesát let byl Jemen
naprosto uzavřenou zemí bez styku s okolním světem. Pravděpodobnou příčinou této
dokonalé izolace a snahy o zamezení cizím vlivům v zemi byl nejspíš fakt, že si
imám uvědomoval, jak je po odchodu Turků stát ohrožen fašistickou Itálií a Velkou
Británií, která držela Aden jako svoji kolonii a vykonávala protektorát nad celým
jižním Jemenem .
Za vlády imáma Jahji byl celý veřejný i soukromý život velmi důsledně založen na
příkazech koránu, ale Jemen viditelně zaostával za hospodářským vývojem
ostatního světa. Imám nepovolil rádia, gramofony, neexistovala auta, železnice ani
sjízdné silnice. Svítilo se petrolejem, nebo olejovými kahany. Nebyly zde noviny,
telegraf, telefon ani poštovní spojení se světem. Neexistovala divadla ani kina. Byl
vyhlášen přísný zákaz pití alkoholu. Nebyly zde banky ani jiný peněžní ústav.
Jako platidlo obíhaly stříbrné rijály což byly tolary z doby Marie Terezie s
letopočtem 1780, které se v Terstu razily pro Jemen, Saudskou Arábii a Etiopii. Jeden
rijál měl 40 bukšů. Palác imáma byl obklopen vlastními hradbami, oddělujícími
jej od ostatního města. Imám denně v určitou dobu osobně soudil a udílel audience
(tam měl přístup každý). Imám byl duchovní i světskou hlavou státu. Vládl svému
lidu absolutně a byl neustále obklopen nejvýznamnějšími muži země nazývanými
"kádí" , kteří však byli pouze poradním sborem bez výkonné moci. V této
době se nedalo mluvit o státním hospodářství nebo financích. Všechny příjmy
plynuly do osobní pokladny imámovy, ze které sám platil účty a výlohy, aniž by
někomu skládal účty. Přebytek byl jeho ziskem. Měl způsoby středověkého despoty
a náboženského fanatika a dodržoval přesně příkazy koránu. Proto také neexistuje
žádná jeho fotografie, kromě snímku kdy byl tajně vyfotografován z okna při
jízdě v kočáru.
V roce 1929 měl imám 18 synů. Prvorozený byl emír Ahmed, který nastoupil po
násilné smrti svého otce v roce 1948. Zvolil si Ta'ízz a musel již částečně
ustoupit tradiční izolovanosti. Krok za krokem pronikaly do země změny jako
radiopřijímače, rozhlasová vysílačka, auta, motocykly a nakonec letecká doprava
místní i mezinárodní.
Dnes je San'á hlavním městem sjednoceného Jemenu. Rychle se rozvíjí a rozrůstá.
Staré město, které se kdysi choulilo za hradbami, stojí téměř nedotčené,
přestože se do domů zavádí elektřina, vodovodní i odpadní potrubí. Novější
část města se vzhledem neliší od ostatních arabských metropolí. Rozdíl je snad
v daleko menším počtu obchodů s luxusním zbožím a ulicemi
s nedokonalým povrchem vozovek a často bez chodníků. Vzhled předměstí je dán
tím, zda v něm bydlí venkované, kteří přišli do města za prací a lepším
živobytím, nebo zda si v něm staví střední vrstva nové rodinné domy, či zda
je to čtvrť s novými budovami bank, leteckých společností nebo hotelů pro bohaté
turisty.
Tomáš Sadílek |